Gå til innhold

Glødeplugg Valmet 405


LarsSt

Anbefalte innlegg

Heisann

Først og fremst, jeg har ikke så mye greie på motorer, men om jeg har en oppskrift å følge så pleier det å gå greit. Slik vi bor er det tungvindt å få kjørt traktoren til et verksted, så spør for mulig å få tips til hvordan jeg kan sjekke dette selv.

Vi har en Valmet 405 fra 1988. Den er etter hvert blitt ganske vanskelig å få start på i kulden. Har fulladet batteriet og forsøkt med motorvarmer, men den er fremdeles treig å starte. Kunne derfor tenkt meg å sjekke om glødepluggen(e) fungerer? Er det flere enn én?

Slik jeg har skjønt det kan det være litt utfordrende å bytte glødeplugg selv, med fare for at den knekker. Jeg kunne derfor tenkt meg å starte med å måle motstanden. Så spørsmålet er til å starte med, hvor jeg finner glødepluggen(e)?

Mvh Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du helt sikker på at batteriet er tipp topp? Det er bare 130 Ah (Ampértimer) batteri på 405'n. 505'n har 150 Ah batteri. Nå er det mindre motor på 405, men startmotoren er like stor (3Kw) så den kan trekke like mye strøm. Du bør også bytte motorolje til Felleskjøpets supersyntetic. Den er SAE merka med 5W. Ekstra tynn ved Winther. Glødinga kan du bare hoppe over. Sett på den største hjelpestarteren Felleskjøpet har. Det er Bosch dieselpumpe med automatisk kaldstart på denne. Ryker fært. Hvis det ikke ryker så er det noe galt med dpumpa

Da får du ringe til servicemekanikeren, skal vi se. Det er Lantmannen maskin +46 55 20 12 19.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...