Gå til innhold

køyreteknikk


Gjest

Anbefalte innlegg

har tenkt litt på kva køyremønster som lønnar seg ved to-trinnshausting utan å kome fram til noko bestemt. lurer på kva de her inne meinar om det. å slå med slåmaskina som ein køyrer ein forhaustar, altso rundt og rundt tiegen, eller slå rundt 3-4 gongar slik at ein får ein høveleg vendeteig og påfølgande dele opp teigen i rette skårar?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har tenkt litt på kva køyremønster som lønnar seg ved to-trinnshausting utan å kome fram til noko bestemt. lurer på kva de her inne meinar om det. å slå med slåmaskina som ein køyrer ein forhaustar, altso rundt og rundt tiegen, eller slå rundt 3-4 gongar slik at ein får ein høveleg vendeteig og påfølgande dele opp teigen i rette skårar?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slå noen runder rundt først, 4-5-6 (avhengig av slåmaskinbredda), og deretter rette skårer. Pickupen på lessevogna/pressa sporer jo ikke etter traktoren, så om du slår rundt og rundt må du passe godt på i svingene for å treffe strengen med vogna, og jo knappere svingen blir, jo verre blir det, til du når det punktet der du uansett må stoppe og rygge fordi bakhjulet tar borti draget, eller trekkstengene i kraftoverføringsakselen.

 

Når du snur på vendeteigen tar du en passe stor U-sving, og hopper over en 4-5 strenger, så du slipper å stoppe og rygge. Om du ser under, så plukker du først opp streng 1, snur og tar nr 5 i motsatt retning, deretter 2 og 6, og så videre. Selvsagt aller best om det går akkurat 2/4/6/8 strenger på lasset, og du kan både begynne og avslutte der veien inn på jordet er, men det er jo vanskelig å beregne.

 

1&lt\;

2&lt\;

3&lt\;

4&lt\;

5&gt\;

6&gt\;

7&gt\;

8&gt\;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja da e slik eg har køyrd, i alle fall på dei stykka som er forma slik at det lar seg gjennomføre. men såg ein plass ein som hevda at å slå rundt og rundt lønna seg..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de jordene som har litt størelse og er noenlunde firkantete kjører jeg som Inge,mens på de minste lappene må jeg kjøre i ring.Ser ikke helt hvor han som hevder det er lønsomt å slå i ring uannsett får gevinsten.

En ting jeg har begynt med de siste årene er å ikke følge kanten så nøye på den første runden,men heller prøve og få så rette strek som mulig.Så tar jeg heller \&quot\;lommene\&quot\; i jorde kanten til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ValtraN92_1
Hei. Artig å høre forskjellige erfaringer. Jeg liker at det er slått min. 5 runder med en slåmaskin på ca. 2,5 meter eller tilsvarende først før man slår rette skårer på midten av jordet. Kunne også tenkt meg en variant der ytterstrengen blir slått sammen med midten av jordet, da med collectorbelte på slåmaskinen. Da slipper man å kjøre nærme grøfter eller brede trær.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig i det Inge skriver.

Jeg slår 4 eller 6 runder først. Litt avhengig av utforming og størrelse på teigen. Grunnen til enten 4 eller 6 runder er at det passer med riva. Å slå i ring helt inn er helt idiotisk etter min mening. Det vil medføre mer rygging når svingene blir krappe. Hvis man klarer å ta en U-sving på vendeteigen hver gang ift. å måtte rygge sparer man 25% av tida på vendeteigen. Dette gjelder ikke bare picupvogn men også plog, såmaskin, harv, sprøyte etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1
Kjører også som Inge beskriver. Liker å ta 6 runder rundt først for å ha god plass til å snu. Kjører 2,8 m slepemasking og Faro 3500 lessevogn. Det er jo også en fordel å kjøre på langs av hele tida for å slippe og sitte og hoppe på gamle hjulspor. Eneste grunnen jeg kan se for å kjøre rundt er hvis det evt. var veldig bløtt og bæresvak jord for å unngå mye kjøring på vendeteigene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arion_1
Lurt å ta noen runder først og så kjøre lange drag ja. Minuset er at man tråkker mye i strengene på vendeteigene. Slett ikke alltid man har mulighet til å plukke disse med presse/pickupvogn før man slår resten av skiftet. Min erfaring er at man trenger ganske god plass på vendeteigen med vogn for ikke å måtte ta for skarpe svinger eller måtte rygge.(Da er jo poenget borte) Helst det doble av lengden på vogn + traktor, altså ca 25-30 meter. Det blir 8-10 runder med en 3 meters-maskin. Så på mindre teiger kan man like godt kjøre i ring.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Er ikke helt med på hva du sier OH om at du trenger 25-30 m på vendeteigen. Kjører selv med JF Es3500 snittevogne med ei lengde på 10m og klarer meg da fint med vendeteig på 15m. Men riktig som du sier at man tråkker strengene en del ned med redusert fortørking som resultat. Dog ser jeg ikke det som noe stort problem. Bruker å følge kanten langs jordet de to første rundene. Deretter kjører jeg rette strenger.

Det ideele hadde vel kanskje vært som en franskmann hadde- kun runde jorder???

hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OH: Det du skriver er feil. Les det Inge skriver om kjøreteknikk mht. rekkefølgen du plukker opp strengene med. Hvis du Skal plukke opp nabostrengen til den du akkurat har plukket opp vil du nok trenge en nokså stor vendeteig uten å måtte rygge. Men kjører du slik Inge beskriver, trenger du ikke rare plassen. Kjører selv en 2,8 meters slåmaskin og hvis jeg må, holder det med 3 runder først dvs. 8,4 meter. Opplever ikke tråkking av gras på vendeteigen som noe problem. Og dessuten\; jo ferre runder du kjører først, jo mindre gras vil bli tråkken ned. Når jeg bruker riva til å ranke sammen med, ranker jeg de rette strengene først og de ytterste til slutt. Da kjører jeg fra jordet med kun \&quot\;ordentlige\&quot\; strenger, og ingen som er nedtråkket på noe vis.

Magne: Runde jorder høres ut som en drøm! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smultringformede jorder med et ganske så stort hull i midten, burde det vel vært, i så fall -ellers blir jo svingene så knappe når man nærmer seg midten at man må rygge uansett... \;o)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vemund_1
med litt planlegging,og jorder som ligger relativt samla fungerer det fint å først slå 6-9 runder rundt på alle jordene,fortørke det og kjøre det inn/presse før en slår resten. unngår da problemet med å tråkke ned rankene, og får en vendeteig som har tørka opp til en slår resten...spesielt fint dersom det er litt bratt på vendeteigen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med slåmaskin er det ikke umulig at det raskeste hadde vært å slå rundt og rundt men i de påfølgende operasjonene er det raskest og enklest å kjøre rette strenger, slik som tidligere beskrevet. Kjører (kjørte) forøvrig slik med forhøster i direktehøsting også. Mye enklere og med mindre styring av grasstrålen. Det samme kjøremønstret brukes også med skurtresker.

Gamle \&quot\;LTI\&quot\; med fl. har nok studier på dette temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til 6470, følg heller ytterkanten på første runden men bruk heller de neste rundene til å rette opp/ut svinger. Det er enklere og raskere enn å må ta igjen \&quot\;lommene\&quot\; etterpå.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rund så relevante i Norge da vi har relativt små jorder i forhold til hva man finner utenfor landets grenser.

De jorden jeg tenkte på ble brukt den gang MF pløyde til ny verdensrekord. Mener å huske at jordene var på ca 7-800 da. Og ja, da har man plass til litt skog i midten. Den franske bonden drev med potet

Denne verdensrekorden er da imidlertid blitt slått av Case Quadtrack ved pløying på normale jorder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Runde jorder er nok ikke så relevante i Norge da vi har relativt små jorder i forhold til hva man finner utenfor landets grenser.

De jorden jeg tenkte på ble brukt den gang MF pløyde til ny verdensrekord. Mener å huske at jordene var på ca 7-800 da. Og ja, da har man plass til litt skog i midten. Den franske bonden drev med potet

Denne verdensrekorden er da imidlertid blitt slått av Case Quadtrack ved pløying på normale jorder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte om en ganske interessant teknikk av en bonde jeg jobba for, som han hadde lært da han jobbet i australia. Teknikken fungerer vel særlig godt om du har tilnærmet firkanta stykker. Der kjørte de bare rundt og rundt så lenge det gikk. Trikset var å kutta svingene såpass at du klarte svingen med det påfølgende redskap. Når du da har tatt rundene, vil det da stå igjen skalker utover mot hvert hjørne, og disse slo du da diagonalt med en-to-tre rette skårer.Dermed vil du kunne kjøre med pickupen i streng omtrent hele tiden. Slipper også ekstra oppkjøring på vendeteiger.

På mindre og mer ukurante stykker er det vel uansett vanligst å kjøre rundt og rundt mens det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som slår rundt og rundt og rundt når det skal presses etterpå er det verste jeg vet, går mye mere tid når man skal presse det, snu rygge snu rygge.

 

Mye bedre med 4-6 runder rundt deretter rette drag og uten 3kanter !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekant eller ikke, om formen på stykket er sånn, vil du vell uansett ikke få like lange rette drag, uansett hvordan du gjør det. Du kan vell få rette drag som stadig blir kortere og kortere, men likevell vil du vell måtte snu/rygge når de begynner å bli veldig korte.

Det er jo også en mulighet å dra til seg slåmaskina (slep) etter hvert som stykket smalner for å få flest mulig rette skår som er omtrent like lange. Imidlertid vil det jo da være mye mindre gras i strengen på \&quot\;smalenden\&quot\;. Dvs at du må kjøre lengre for å fylle opp, og dermed er det kanskje ikke spart så mye tid likevell.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt einig i den kabs.. trur ikkje svaret er så eintydig som ein kanskje skulle tru.. dessuten, vis ein tar tida på tomkøyringa på vendeteigane går det fort litt tid der, som ein ellers kunne brukt til å rygge når strengane vart veldig korte eller krappe ved slåing rundt og rundt. det lyt ei jo oftast uansett, i alle fall til ein viss grad, det skal jo noko til å treffe akkurat med breidda når ein delar inn stykket, vis ein ikkje har sentermaskin då \;) ved slåing rundt og rundt kan ein jo i teorien ha mating i pickup heile tida. dessuten blir det jo, som ein annan har vore inne på, veldig mykje køyring på vendeteigane. men under blaute forhold har det jo ein fordel i den forstand at utkøyringa frå jordet ikkje blir lenger og lenger inn mot senter av jordet, slik det blir vis ein køyrer rundt og rundt. ved inndeling i rette drag kan ein jo då tømme når ein kjem til vegen igjen, eller i den enden det er utkøyring.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Anonym
Jeg kjører 5 runder med en firemeters sentermaskinmaskin på alle jorder, for så å plukke det opp. Deretter kjører jeg rette fra en side. Det går da veldig raskt å vende og man slipper å løfte maskinen. Syns i starten at det var litt ekkelt å kjøre med maskinen på begge sider, men nå fungerer det ypperlig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg har sentermaskin 3.20m

Kjører 6 runder,etter det vender jeg ved hver ende og snur maskina over til venstre/høyre.

Minus er jo at jeg kjører på graset ved hver vending,men så lenge det er tørt går det ikke noe særlig ut over kvaliteten på graset.

Dette fungerer raskt og effektivt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...