Gå til innhold

Håndtering av rundballer


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg debuterer med rundball i år og lurer på et par ting. Når bør og kan ballen flyttes etter pakking? Lagring stående eller liggende, i sola eller skyggen? Andre viktige momenter å ta med i hensyn jeg bør ta i samband med håndtering av rundballene?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg debuterer med rundball i år og lurer på et par ting. Når bør og kan ballen flyttes etter pakking? Lagring stående eller liggende, i sola eller skyggen? Andre viktige momenter å ta med i hensyn jeg bør ta i samband med håndtering av rundballene?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies at ballene bør flyttes til lagringsplass ganske raskt, iallfall innen et par tre dager etter pakking og deretter ikke håndteres før de skall brukes. dette pga plasten. de skall vel og helst ligge i 6(?) uker før bruk pga gjæring. Min erfaring er at de holder formen bedre om det står på høykant. men er lettere å ta igjen når de ligger. prøv litt forskjellig i starten og skaff egne erfaringer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja,har nå høyrt detta med at rundballer ikkje må flyttes/hanteres meir enn 2-3 timer etter pakking,men det trur eg ikkje stemmer. Har flyttet/stablet rundballer ettter 2-3 dager,og ettet ei uke eller 2,men det har aldri blitt dårlig kvalitet pga det. Lause bløte baller bør vel stables fortest mugli,for at dei vil sige isammen ein del.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyttet noen rundballer etter 2,5 døgn. De ble kjørt ca 600 m på grusvei med relativt lite humper. Da jeg skulle ta ut forprøve, merket vi en dårlig lukt av dette partiet, og dette ble analysert for seg selv. Prøven viste høyt ammoniakkinnhold, men ellers veldig god kvalitet. Jeg fikk beskjed om at dette skyldes luft, eller med andre ord dårlig pressing eller flytting for sent etter pressing eller for tidlig i gjæringsprosessen. Ballene veide 750-800 kg, det ble brukt 8 lag plast og ensileringsmiddel. Dermed er dårlig arbeid utelukket. De ble flyttet med ballegriper, ikke med klype. Eneste forklaring her er at flyttingen gav lufttilgang til ballene.

Kan i tillegg opplyse at det som ble presset både rett før og rett etterpå var helt i orden.

Etter at jeg fikk ødelagt god-for for ca en måned, er min regel:

Flytting innen et døgn!

Jeg har blitt fortalt at etter en god uke, har gjæringsprosessen kommet så langt at den ikke så lett blir ødelagt ved flytting. Så dersom det ikke har blitt gjort i tide, er det bedre å ventedenne tida.

Jeg vil legge til at jeg har tidligere flyttet etter bortimot to døgn, og det har gått bra, men gambler ikke lenger på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...