Gå til innhold

egenvekt silo


Gjest

Anbefalte innlegg

hei. skal fakturere for salg av silo. Lurer i den sammenheng på hva egenvekta ca er pr m3 på silo. Ts på forprøver lå på ca 27%. Dette er surfor fra 8m tårnsilo.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. skal fakturere for salg av silo. Lurer i den sammenheng på hva egenvekta ca er pr m3 på silo. Ts på forprøver lå på ca 27%. Dette er surfor fra 8m tårnsilo.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på det samme som Harald. Skal prøve å planlegge fjøs og silo. Sånn omtrent kor mange Fem er det i ein kubikk silo av middels kvalitet? I dag fôrar vi med litt silo, litt rundball og litt høy, så eg kan ærlig sei at eg ikkje heilt har oversikten, og så skal vi ha fleire dyr.

Veit at eg kan få svar frå ein fjøsplanlegger, men nyttig å vite litt sjøl også i en tidleg fase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en tabell som angir middelvekt for ferdig silo! Tabellen står i et hefte med tittelen \&quot\;Fremtidens sauehus\&quot\; utgitt av Norsk Kjøttsamvirke i 2002.

 

Avhengig av fyllehøyden varierer egenvekt på silo fra 675-800 kg pr. kubikkmeter. Dette er tall for direktehøstet gras med TS på 20-24%. Under tabellen står denne kommentaren. \&quot\; Fortørket gras vil ha en lavere romvekt, men inneholde flere kg. tørrstoff pr. m3. Tallene i tabellen kan derfor også brukes for fortørket gras\&quot\;.

 

8m tårnsilo, betyr det 8m ferdig masse eller at selve siloen er 8m høy? Eller 8m i diameter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olav

 

Leste ikke innlegget ditt før jeg skrev. Vet ikke hva slags fjøs du planlegger, men er det til sau bør du skaffe deg heftet jeg skrev om i innlegget over.

 

Næringsinnhold for surfor (om kvaliteten er middels eller premium vites ikke!) er 0,18 FEm/kg. For tørrhøy er det 0,60 FEm/kg. NB: Dette er ren klipp og lim fra min side, så her kan gjerne andre med mer nyansert kompetanse kommentere tallene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Siloen er 8 m høy ja Lerke. Er 6 m i diameter. Ferdig sunket (Ligger med vasspress) er det ca 7m med silomasse. vil ikke tro at det er noe forskjell på pakkegraden i 6 og 8 m diameter silo, er vel jobben som blir gjort i siloen, ts % og høstingmetode, samt silohøyde som har noe å si her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næringsinnhold fem/kg surfor vil jo variere mye avhengig av fortørking og høstetidspunkt. Med tallet 0.18 Fem/kg surfor som de tydeligvis har opperert med i heftet, så gir jo det en Fem konsentrasjon på 0.75/kg Ts ved 24 %Ts, mens det ved 21 % Ts gir en Fem konsentrasjon på 0,86/kg Ts.

Ut fra dette så har de tydeligvis gått ut fra middels til sent høstet surfor.

Viser vel egentlig at det kan være veldig stor forskjell i antall Fem i 1 m3 silo:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...