Gå til innhold

Kjøp av ny eller brukt traktor for brøyting og skogsarbeid


Adriank

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi har et behov for en ny traktor på gården da den vi har fra før av har blitt slitt ut. Driften på gården er lagt ned, men det brukes fortsatt jevnlig en traktor til brøyting av gårdsvei (ca 1 km) samt noen skogsbilveier. Veiene skal også vedlikeholdes, men dette krever i hovedsak kun skraping da veiene er gode. 
En traktor som egner seg bra i skogen er også nødvendig da vi tar ut noe ved for utsalg (ca 100 kubikk ved i året).

Noen som har forslag på en traktor som kan passe de nevnte arbeidsoppgavene? Vi har ingen spesifikke preferanser med tanke på hvilket merke traktoren har, såfremt den gjør jobben den blir kjøpt til på en god måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det er for det meste to måter å kjøpe traktor på. Se på Finn.no eller ta en tur til en landbruksmaskin-forhandler. Det siste krever at man vet hva man skal ha. Det går også an å sende en felles e-post til flere maskinforhandlere, og be om et pristilbud på en, ja, 70 hesters firehjulstrekker. Ikke eldre enn 5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carlo Rizzi skrev (4 timer siden):

Hei!

Det er for det meste to måter å kjøpe traktor på. Se på Finn.no eller ta en tur til en landbruksmaskin-forhandler. Det siste krever at man vet hva man skal ha. Det går også an å sende en felles e-post til flere maskinforhandlere, og be om et pristilbud på en, ja, 70 hesters firehjulstrekker. Ikke eldre enn 5 år.

Hei!
mange takk for svar. 
Jeg er for så vidt innforstått med hvordan jeg skal gå til innkjøp av en traktor, det jeg dog er på jakt etter er tips om hvilket merke og type jeg bør vurdere. 
Jeg har tidligere lest en sak om en annen person i en nogenlunde lik situasjon som meg, der han blant annet ble anbefalt Valtra da disse egnet seg relativt godt i skogen.

Jeg har i hovedsak erfaring med MF da det er det jeg tidligere har brukt, men det er i mine øyne fint å se på andre alternativer som kanskje passer like bra til oppgavene (om ikke bedre).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Testen frå januar, er jo eit kurant tips, sjølv om den ser på traktor i størrelse 120hk. Men dei fleste som er testa der, har ned mot 90hk i same serien. Eg har vurdert MF til same opplegg som du, då nærmaste forhandlar sel det og Fendt (som blir for dyrt for mitt bruk). Men såg i testen at Claas kom bedre ut, og særleg plass i hytta for lange kropper, så blei det nytt å vurdere for min del. 

Men som testen seier, og også Kvardagsbonde over, er det ikkje dei store skilnadene lengre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...