Gå til innhold

Krokløft


Idefox_1

Anbefalte innlegg

Nå har jeg stort sett vært debattant, men får se om jeg kan få litt info nå av andre :)

Har krokløftlastebil som skal selges og er da ute etter en krokløfttilhenger til traktor. Her er mye og velge i, mye bra, mye ikke fullt så bra.

Hengeren skal brukes i hovedsak på gården og hos naboer i transport av tørrgjødsel (22m3 containere) og noe med maskinflak. Så jeg må ha en henger som takler lastebilflak (ca. 6,3m) og må ha en vekslingskraft på min. 15t. Noe brukt er det å finne, har bl.a. en Bigab 15-19 her lokalt som er tilsalgs, men den har ikke hydraulisk låsing av container, og ikke teleskop. Erfaringer med denne eller andre typer? På finn.no har vi f.eks. Gigant og HSL, i tillegg har jeg kjennskap til Krampe som er i en klasse for seg, det også prismessig. ca. 200 000+- så jeg for meg som en passelig sum å investere...Tips, erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en bigab 15-19 som jeg har kjørt med i2år,ca 1500timer i gravemaskinflytting,massekjøring osv.Er godt fornøyd,men savner en bedre løsning på veksling mellom tipp/veksling å hyd containerlås.Synest også bremsene slites vel raskt.En annen ting er at den krever en ganske tung traktor med høy tilatt totalvekt pga høy egenvekt med dumperflak,ca 7tonn.Med 15tonn grus er man på 22tonn.En dumperhenger med 16tonns nyttelast veier vel ca 5tonn kanskje,så ødlegger litt av nyttelastn med krok,men er jo veldig praktisk da.Hadde kjøp med teleskop ramme å hyd låsing av boggie hadde jeg skulle handlet idag,å luftbremser da,er jo framtida det..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
Veit Foss-Eik har hjulpet med ombygging av bremser på lastebil hengere, kunne sikkert hjulpet med drag og. Tror du hadde fått en billig og bra henger da.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TG. Først vil jeg si deg at det hadde vært fint om du fortsatte som debutant her på forumet. Du har stor erfaring med mange ting, som de som er seriøse her inne har bruk for og er med på å gi en god debatt.

Vil oppfordere oss som er seriøse å bare la vær med å bry oss om hva de useriøse skriver, får vitner om en 16-åring uten erfaring, bare at pappa har det og det- og derfor er det er best!

Dumt spør du meg.

Så til krokløft:

Har vært inne på det i en annen debatt, men uansett. Har prøvd både BigAb og Metsjø, er ingen av dem som leveres med hydr.låsing, og det er et savn hvis containeren står litt skjev når man drar den opp. Likte pers. best BigAb`en, bl.a pg.a at den er mye lettere å koble til med fast krok. Min 20-24 hadde hydr sjalting mellom tipp/vekling. Tror at en 15-19 blir for liten til ditt bruk især når du skal kjøre med container på 6.3 m. hadde en dumperkasse på 6m hvor jeg på det meste hadde et gruslast på 20 tonn + vekt av flaket, ikke noe problem så det en god henger, men min TM175 hadde mer en nok med å dra den når det var litt bakker:))

Hva med den som heter 17-20??

Kan få BigAb med forskjellige boggiløsninger.

Til sist: Helt klart at de tyske krokløfthengerne er i en egen klasse, men så var det prisen...

Så på Agritechnica hegnger med boggi foran og trippel bak, og den var stor- veldig stor....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...