Gå til innhold

Grei minitraktor til 150k?


Kårekåkk

Anbefalte innlegg

Har en MF som jeg bruker til å brøyte gårdsveien på 1 km ca. Denne greier fint å gjøre jobben, men det er gjort mye hjemmesnekring på den og derfor klarer jeg aldri å få manifold etc tett. Ergo blir det noe diesel eksos i hytta og det er neppe helsekost. Samtidig liker jeg ikke å brøyte med denne de første 50 m da den er stor og veien veldig trang. 

 

Bak huset kommer jeg ikke til med MF fordi det er nogså trangt. Har derfor lyst å kjøpe en liten traktor for å brøyte selve gårdsplassen. Pluss resten også når det bare er litt snø. Noen som vet om det finnes små traktor til denne prisen som faktisk klarer å måke litt snø? Ser det finnes på nett, men vanskelig å velge og klarer ikke se for meg at disse 25hk klarer å utføre noe som helst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg holdt åpen 300m veg med en MF 135 MP og en sur finsk Vesme-fres de årene jeg bodde på det aktuelle stedet. Altfor tung fres og ingen frontvekter eller 4x4, kun kjetting på bakhjul. Så lenge traktoren har utstyr som står noenlunde i stil med vekt/effekt er det vel ingen problem. Byttet ut fresen med en mindre og lettere siden det var litt motbakker og traktoren steilet lett om jeg måtte løfte fresen.

Nevner dette siden du ikke skriver hva du har i budsjett. Alle småtraktorer finnes det kurante redskaper til. Er budsjettet stramt får du en 40 - 50hk veterantraktor til 20.000 - 40.000,-. Skal du ha fres er dette meget billig, bakskrape noen lapper mer. Traktorer i denne prisklassen med og uten laster.  '

Mitt tilfelle, har traktor selv;

Solgte nylig snøfresen (stygg som ei togulykke, men fullt brukende) med aksel for 2500,-. Er på utkikk etter skjær, prisklasse 2-5000,-

Har laster til traktoren, har ikke hydraulisk tipp på denne, men har kjøpt lastersentral på eBay til 700,- ink frakt med uttak til dv tipp (1 spak - 4 funksjoner), skuffe koster 1000 - 3000 avhengig av stand. I mitt tilfelle blir det litt ekstraarbeid ettersom jeg må flytte et tverrstag for å få brukbar tipp + hyd. sylinder og evt redskapsfeste. Men dette er heller ikke noe som koster en arm og et bein å sette bort til profesjonelle. 

 

Beste rådet jeg kan gi ut fra tilgjengelig info.

Endret av Gullsvein
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...