Kruste_1 Posted September 3, 2021 Share Posted September 3, 2021 Tenkte jeg skulle sveise litt på traktoren, må jeg ta av plussen på dynamoen evt. batteri før jeg setter i gang ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NRF Posted September 4, 2021 Share Posted September 4, 2021 Hei. Ja ta av en pol på batteri, slik at det ikke lengre blir en krets der så er du sikker ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LAN Posted September 4, 2021 Share Posted September 4, 2021 Vanligvis tar man av minuspolen først når man skal skifte batteri, så det er nok lurt å begynne der. Da skal kretsen i prinsippet være brutt, men vil man være helt sikker er det bare å ta av begge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kruste_1 Posted September 5, 2021 Author Share Posted September 5, 2021 Tenkte mest på diodene på dynamoen kunne gå fløyten ved sveising med batteri tilkoplet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carlo Rizzi Posted September 10, 2021 Share Posted September 10, 2021 DET ER DYNAMOEN SOM MÅ KOBLES FRA Innlegget er redigert pga brudd på våre retningslinjer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RAÅ Posted September 11, 2021 Share Posted September 11, 2021 Slike svar som du såkalte "Carlo"kommer med her synes jeg vi kan holde oss for gode til.Hør på de som har svart tidligere og koble fra minuspolen(og eventuelt plusspolen hvis du er usikker) på batteriet så er du trygg.Kretsen vil med dette bli brutt og du trenger ikke være bekymret for dynamoen eller annet.Er du i tvil så spør hvem som helst som har litt peiling,f.eks.en bilmekanikker/landbruksmekanikker og jeg kan garantere at du vil få samme svar!Lykke til:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carlo Rizzi Posted September 11, 2021 Share Posted September 11, 2021 Først: Faglig sett: Det er dynamoen som kan ta skade. Den står koblet til godset på traktoren og med ledning som går til startmotoren. Et sveiseapparat på likestrøm har vel 140 Volt. Da det er svært variabelt hvor en skal sveise, det kan være på trekkstenger, toppstag, framaksling eller hytte, så er det enklest å ta av ledning på dynamo. Dette gjelder eldre traktorer. Tror ikke jeg ville sveist noe som helst på en Fendt 313 S4. Tenker da på all elektronikk. Språkbruken tenkte jeg ikke så mye på. Og de fleste her bruker psudonyn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts