Gå til innhold

Seriekoble traktortilhengere


Øyvind157

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en del avstand mellom gårder det treskes på og vurderer derfor å montere drag bak på den ene hengeren for å dra med meg henger nr 2. 

På hengeren jeg skal montere drag på er det lagt opp fra fabrikk med hull til feste for drag og lys kontakt til neste henger så det burde være kurant å få til.

Det er kun tenkt for å flytte tomme hengere, ikke med last, men jeg finner veldig lite info om det er lov eller ikke, har sett noen som gjør det samme men det betyr ikke at det blir godtatt ved en kontroll. 

Noen som har noe mer erfaring om det er lov eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I lovverket er det konsekvent skrevet "tilhenger" og ikke "tilhengere" eller "traktortilhengere", så det er på så måte definert at det ikke er tillatt å kjøre tandem tilhengere i Norge.
Samtidig! Så har det dukket opp et smutthull i modulvogntog-regelverket. MEN da det er kun lov å kjøre på godkjente veier som en finner i veiboka til statens vegvesen.

Tandem-tilhengere og 1,5 regelen og HK-regelen er noe Norske bønder burde utfordre politikere og staten på. Det er svært underlig at vi skal implementere det meste av regler fra EU, men vi får ikke dra fordelene som er i mange land. I Tyskland er det både 60km/t, tandem-tilhengere og helt andre vektregler.
Det er også matematisk svært ulogisk at vi skal ha samme HK krav, 7hk per tonn, i 40~50km/t som lastebiler som går i 80km/t. Du må nemmelig ha 4 ganger så mye effekt for å dra den samme lasten i 80 som i 40.
Dette regnestykket gjelder også andre veien når det gjelder bremsing.
Kraftbehovet/momentet øker med kvadratet.

Internt kjører jeg mye tandem med påhengshenger + svingskive henger. Det er ikke noe man rygger så mye med... men det gjør at jeg får med meg 38 kbm med havre på 1 tur.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...