Gå til innhold

Direktesåing


Gorm

Anbefalte innlegg

Sjekk "frost seeding" på YouTube . Eller se film med vredo, guttler, einbøck m.fl. Resultat er alt fra fiasko til TOPP . Alle faktorer spiller inn. Flerårig raigras funker bra. 
dersom målet er å ikke pløye eller rote i jorda så vil jeg sterkt anbefale glyfosat og kalk før du sår. Ha på husdyrgjødsel og tromle sånn at frøet får jordkontakt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har kjørt en del direktesåing de siste årene hjemme, og jeg syns det er ganske så fantastisk. Før kjørt med einbøck såmaskin, men syns resultatet kunne bli så som så. Av og til kjempe, av og til lite effekt. Og at man drar med seg store mengder tørt gras. Så de siste åra har vi hatt vredo såmaskin her hjemme, maskin med skåler og tung pakkevals bak(taggete). Må si jeg digger den maskina. Fantastisk enkel å kjøre, og kjempe enkel å ta dreieprøve på. Sådd mye flerårig og ettårig raigras med denne, og det funker fint. Sådde FK sin nye blanding med den i år, resåing heter den og inneholder flerårig raigras, litt ettårig raigras og kløver, fungerte topp. Kjørte den på ett stykke som har mye stein, brakka om høsten og sådde om våren med dekkvekst også. Pga dårlig år med mye tørke tidlig så ble d ikke store avlinga, så i år ble det sådd over igjenn, og resultatet er over forventet. Det var ei blanding med timotei, kløver og bladfaks. Sådd i noen førsteårs jorder som var litt tynne, og da har vi brukt vanlig frø blanding, spirer fint i "stripene" etter sålabbene(skålene).  Har sådd både før og etter spredning av husdyrgjødsel, og jeg heller faktisk mot at å så rett etter spredning fungerer best, for da risikerer mann ikke skorpe over frøet, men ser mange sier motsatt.  Men angående frø, så er store frø som raigras, hundegras og kløver ganske enkelt og få til. Med rett utstyr og tidspunkt går det også med helt vanlig frø banding, men vanskeligere på svært gammel eng.

Sikkert mye fram og tilbake i svaret mitt, men håper du fikk litt innblikk i hva jeg har erfart. Interessen er stor, så har lest mye og prøvd og feila litt, men kommet fram til at det funker ganske godt, og ikke minst lettvint. Anbefaler maskin med skåler fremfor "ugrasharv" type, da det er sikker kontakt med jord som er viktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vredo er antagelig den maskinen som gir sikrest plassering av frøene. Hvordan går maskinen i myr? Eller på berglendt terreng ? Tenker spesielt der det er sånn råttent fjell oppe i dagen . Typisk grunnlendt kulturbeite / overflatedyrka jord. Er deleprisene like høye som prisen på maskinen? Er den ok å kjøre med en traktor i str 4 tonn / 80hk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi har selv en del myr, noe drenert og noe drenert og sandkjørt myr. Har sådd over alt egentlig, med unntak av ett stykke det ble prakk på. Tror det skyldes at vi var i grensa tidlig ute, kjøreteknikk og plantedekket den gangen. Ikke vært plaget siden. 

Ikke vært ute for grunnlent fjell i den grad, men en del stor jordfast Stein i overflatea, og der går den fint over. Der jeg vet om det så slakke jeg litt av på farta. Hver skål går uavhengig av hverandre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...