Gullsvein Posted May 16, 2021 Share Posted May 16, 2021 Jeg skal ha på en Sesamatic på min MF 135 og kunne tenke meg hydraulisk tipp på denne. Men å bare bruke et standard hyd. toppstag vil jo ikke gi mye tippvinkel, ser for meg det er ganske ubrukelig å brøyte med for eksempel. Er det noen som har lagd noe slags link mellom sylinder og redskapsfeste, eller har noen annen løsning for å få brukbar tipp? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carlo Rizzi Posted May 18, 2021 Share Posted May 18, 2021 Hvis du har sett gamle røde Ålø-lastere, så har de enkeltvirkende hydr. sylinder montert i en saks. Det er ala det samme som er på de eldste Klett-skuffene. Dette gir i tillegg en utveksling rent styrkemessig på løft. D.v.s på inntrekk av skuffa. Det er faktisk sterkere enn de minste hydrauliske toppstagene. Sånn sett så var de første Klett-skuffene geniale. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Markus_S_1 Posted May 18, 2021 Share Posted May 18, 2021 Det beste er å bruke hydraulisk toppstag med ei redskapsramme. Poenget er at redskapsramma må være lav for å svinges helt rundt,det er den også på eldre ålø med enkel tiltsylinder. Standard triangel eller hmv, får for høyt toppstagfeste til dette formålet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carlo Rizzi Posted May 19, 2021 Share Posted May 19, 2021 Fordeler med enkeltvirkende sylinder montert i "saks": Hurtig tipp og trolig minst kostnad til deler. Det er selvfølgelig bare et forslag, men det kan komme godt med å bare være nødt til å legge fram en stk. slange. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gullsvein Posted May 20, 2021 Author Share Posted May 20, 2021 Tusen takk for forslaget! Likte godt den løsningen med "saks", skal forske nærmere på denne. Er så heldig å ennå ha lisens til Autodesk Inventor så kan få tegnet saksa i 3D :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gullsvein Posted May 22, 2021 Author Share Posted May 22, 2021 Hva heter forresten disse Ålø-modellene med denne løsningen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts