Gå til innhold

Pilkemaster 36 EVO


kam

Anbefalte innlegg

 11.02.2021 22:08

#4

Pilkemaster 36 EVO

Sliter med at sagkjedet setter seg fast når jeg fører kjedet inn i stokken, må da slippe opp og så presse på nytt,men noen ganger er den helt håpløst.skiftet til nytt kjede og sverd men samme problem.Det skjer også om oljen er kald, ligger på ca 40 / 50 grader når den har hvert i drift over lenger tid.Det rare er at når jeg prøver neste dag, kan den gå som normalt i lengre tid... Når oljemotoren til sverdet stopper, stopper også transportbåndet.Jeg har lurt på om det er oljemotoren til sagkjedet, men det kan vel også være noen av ventilene ..

noen som har hatt samme problem...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pilkemasteren har en tendens til å bygge opp hardpakket flis i renna i bakkant av klyvesylinderen. Dette vil etter hvert hindre at stempelet går helt tilbake. Klyvesentralen vil da ikke gå helt til nøytralposisjon, men blir stående mer og mer stengt slik at trykket bygger seg opp. Ville sjekket dette først. Blir dette riktig ille vil det også gi kraftig varmgang i olja. Når transportbandet stopper samtidig med at kjedet hugger seg fast tyder dette på at trykket er blitt så høyt at sikkerhetsventilen i sagesentralen åpner og slipper olja til tank. Sag og transportband er koblet i serie. Det er returolja fra sagmotor som driver transportbandet, før den så går videre til klyvesentralen der den bidrar til hurtiggangen via en trykk/ avlastingsventil. Hvis det er stoppet delvis opp pga flisoppbygging, så vil mottrykket på retur fra sagmotor stige, og krafta vil bli så lav at kjedet stopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei

jeg hadde avsluttet for i år, men jeg sjekket tipset om mye flis bak stempel til klyver, det var helt greit.

jeg mistenker da Hydr.motoren til sagkjede eller ventilen som sitter rett under, men det store spørsmålet er jo hvem jeg skal prøve og bytte først....

tenkte jeg skulle forsøkt og komme i kontakt med importøren, for de har sikkert hvert borte i problemet før....
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...