kam Posted February 11, 2021 Share Posted February 11, 2021 11.02.2021 22:08#4Pilkemaster 36 EVOSliter med at sagkjedet setter seg fast når jeg fører kjedet inn i stokken, må da slippe opp og så presse på nytt,men noen ganger er den helt håpløst.skiftet til nytt kjede og sverd men samme problem.Det skjer også om oljen er kald, ligger på ca 40 / 50 grader når den har hvert i drift over lenger tid.Det rare er at når jeg prøver neste dag, kan den gå som normalt i lengre tid... Når oljemotoren til sverdet stopper, stopper også transportbåndet.Jeg har lurt på om det er oljemotoren til sagkjedet, men det kan vel også være noen av ventilene ..noen som har hatt samme problem...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OAA Posted February 12, 2021 Share Posted February 12, 2021 Pilkemasteren har en tendens til å bygge opp hardpakket flis i renna i bakkant av klyvesylinderen. Dette vil etter hvert hindre at stempelet går helt tilbake. Klyvesentralen vil da ikke gå helt til nøytralposisjon, men blir stående mer og mer stengt slik at trykket bygger seg opp. Ville sjekket dette først. Blir dette riktig ille vil det også gi kraftig varmgang i olja. Når transportbandet stopper samtidig med at kjedet hugger seg fast tyder dette på at trykket er blitt så høyt at sikkerhetsventilen i sagesentralen åpner og slipper olja til tank. Sag og transportband er koblet i serie. Det er returolja fra sagmotor som driver transportbandet, før den så går videre til klyvesentralen der den bidrar til hurtiggangen via en trykk/ avlastingsventil. Hvis det er stoppet delvis opp pga flisoppbygging, så vil mottrykket på retur fra sagmotor stige, og krafta vil bli så lav at kjedet stopper. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pkjar Posted February 14, 2021 Share Posted February 14, 2021 Finnes det verksted manual på nett? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kam Posted February 14, 2021 Author Share Posted February 14, 2021 Heitakker for tips, ble rengjort etter forrige sesong, men skal sjekke dette... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pm36 Posted March 11, 2021 Share Posted March 11, 2021 Hei, Jeg har veldig likt problem med min maskin, hva ble løsningen her? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kam Posted March 13, 2021 Author Share Posted March 13, 2021 Heijeg hadde avsluttet for i år, men jeg sjekket tipset om mye flis bak stempel til klyver, det var helt greit.jeg mistenker da Hydr.motoren til sagkjede eller ventilen som sitter rett under, men det store spørsmålet er jo hvem jeg skal prøve og bytte først....tenkte jeg skulle forsøkt og komme i kontakt med importøren, for de har sikkert hvert borte i problemet før.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pm36 Posted March 16, 2021 Share Posted March 16, 2021 Jeg byttet hydraulikkpumpa, da ble den bra igjen. Var akkurat slik som du beskriver den. Kjedet hakket og transportbåndet stoppet. Tror ikke dette er helt uvanlig på disse maskinene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kam Posted March 26, 2021 Author Share Posted March 26, 2021 Heija da må jeg vel bare bytte den, sjekket du noe vedr. pris.. Kjøpte du den mellom Felleskjøpet,,? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Asbjørn Posted April 11 Share Posted April 11 Eg har ein Pilkemaster EV36, der det ikkje kjem olje til sverd/kjede. Slange frå tilbakeslagsventil var sprukken, og er skifta, men det kjem ikkje olje fram til sverd/kjede, etter at det er skifta plastslange. Er det nokon som har hatt samme problem? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hole Posted April 25 Share Posted April 25 Asbjørn skrev (På 11.4.2024 den 20.23): Eg har ein Pilkemaster EV36, der det ikkje kjem olje til sverd/kjede. Slange frå tilbakeslagsventil var sprukken, og er skifta, men det kjem ikkje olje fram til sverd/kjede, etter at det er skifta plastslange. Er det nokon som har hatt samme problem? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hole Posted April 25 Share Posted April 25 Har samme problemer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts