Gå til innhold

Marked for ved


Anleggsbonden

Anbefalte innlegg

Hei. Skal rydde en del nytt beite i årene fremover mye bjørk , ask og older i fin størrelse.  Har fundert på å kjøpe en skapelig vedmaskin og en enkel tømmerhenger med kran.  Men det store spørsmålet er om det er marked for ved ?  Har ikkje hogd ved for salg siden ungdomstida på 90tallet og er noko usikker på om dette kan lønne seg eller om en brenner inne med mesteparten... Eg ser for meg en produksjon på 100 -140 storsekker i året . Tenker kjøre alt i storsekker først og så eventuelt sekke i småsekker ved bestillinger utenom storsekk på vinteren. Spørsmålet er alså det er marked for vedsalg og hva pris kan en forvente å kunne ta for sekkene mest 1000 og 1500 L  og 60L. Eg holder til på Nordvestlandet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Om det er marked for vedsalg varierer veldig med været på vestlandet er min erfaring, milde vintre er det lett å brenne inne med ved, mens kalde vintrer kunne man solgt veden 3 ganger. Men leverer du bra ved, så kan du bygge deg opp en stabil kundekrets på sikt.

en start er jo å rekne ut hva det koster deg å produsere veden? en europall med ved ligger vel rundt om 1000kr pluss frakt, så du må jo få dekke utgiftene med den prisen(husk lønn til deg selv!) alternativt så kan du vurdere å selge tømmeret til andre som selger ved, lavere pris per m3, men du trenger bare tømmervogna og har en brøkdel av arbeidet.

 

uansett er det kjekt og bale med ved :-) men for all del ikkje dump prisen i panikk for å unngå å brenne inne med den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...