Gå til innhold

Erfaringer med uteforing til ammeku


Anbefalte innlegg

15 er nok. 20 kan gå dersom du forer med stive strå, halm e.l. Og bruker nok flis. Er du så heldig at du har fall mot en åker og / eller kan stelle utearealet maskinelt så er det en fordel. 
det blir mest klin attmed fôringa .  Kanskje en ide å flytte fôrkorga rundt omkring.(?) er det berg elller mykt underlag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg drevet så mange år, men den dagen jeg transporterer dyra fra beitet der de går på fôrhekk og inn i fjøset har alltid vært en god dag. Må støttefôre på beite med rundball i hekk, og har egentlig en optimal plass der fôrhekken kan stå på en rygg med fall til begge sider. Men uansett blir det et gjørmehav. Delvis vært så ille at jeg nesten ikke kommer frem med traktoren. Å flytte forhekken fungerer ei stund, men høstregn og tunge bein lager gjørme på kort tid. Jeg ville egentlig anbefale å sterkt vurdere andre løsninger enn utefôring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi har hatt en noenlunde slik løsning noen år og kommer i høst til å bygge.

Gleder meg til å få foring under tak og plass til å samle opp møkka.

Er en billig løsning slik du skisserer, men det blir fort mye klin og søle.

Spørs jo litt hvilket jordmonn du har, vi har leire og det blir mye gjørme. Har en sandjord så går det som regel bedre ser det ut til.

Ta deg uansett råd til å pukke opp og støpe en god plate (100-200 kvm) å fore på som du kan sette fanghekken på og skrape rundt!

Dette hjelper mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Knust takstein høres ikke bra ut. Der er det kvasse kanter som kan gjøre dyra skikkelig vondt. Dere MÅ ha mye rund småstein på toppen i alle fall. Altså ikke knust. Men treflis fra skikkelig flishugger er best. Gjerne stor flis i str fyrstikkeske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...