Lie Posted June 29, 2020 Share Posted June 29, 2020 Noen som har erfaringer med foring av ammeku ute med forhekk og ligge plass inne på talle? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doffx Posted July 4, 2020 Share Posted July 4, 2020 Sørg for å holde gjørma unna.MYE treflis type størrelse fyrstikkeske er bra . Da blir det tørt i de fleste tilfeller.ikke ha for mange dyr.lykke til! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lie Posted July 4, 2020 Author Share Posted July 4, 2020 Takk for svar. Har 2 mål uteareal på utsiden av låven. På låven skal de ligge på halm. Forer i rundballehekk med fangfront ute. Tenkte rundt 15-20 dyr. Er det for mye? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doffx Posted July 5, 2020 Share Posted July 5, 2020 15 er nok. 20 kan gå dersom du forer med stive strå, halm e.l. Og bruker nok flis. Er du så heldig at du har fall mot en åker og / eller kan stelle utearealet maskinelt så er det en fordel. det blir mest klin attmed fôringa . Kanskje en ide å flytte fôrkorga rundt omkring.(?) er det berg elller mykt underlag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jon Bonde Posted July 5, 2020 Share Posted July 5, 2020 Nå har ikke jeg drevet så mange år, men den dagen jeg transporterer dyra fra beitet der de går på fôrhekk og inn i fjøset har alltid vært en god dag. Må støttefôre på beite med rundball i hekk, og har egentlig en optimal plass der fôrhekken kan stå på en rygg med fall til begge sider. Men uansett blir det et gjørmehav. Delvis vært så ille at jeg nesten ikke kommer frem med traktoren. Å flytte forhekken fungerer ei stund, men høstregn og tunge bein lager gjørme på kort tid. Jeg ville egentlig anbefale å sterkt vurdere andre løsninger enn utefôring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OS_1 Posted July 13, 2020 Share Posted July 13, 2020 Vi har hatt en noenlunde slik løsning noen år og kommer i høst til å bygge.Gleder meg til å få foring under tak og plass til å samle opp møkka.Er en billig løsning slik du skisserer, men det blir fort mye klin og søle.Spørs jo litt hvilket jordmonn du har, vi har leire og det blir mye gjørme. Har en sandjord så går det som regel bedre ser det ut til.Ta deg uansett råd til å pukke opp og støpe en god plate (100-200 kvm) å fore på som du kan sette fanghekken på og skrape rundt!Dette hjelper mye! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lie Posted December 30, 2020 Author Share Posted December 30, 2020 Er knust takstein/stein de skal gå på. Er ca 1,5 meter dybde med det. Så drenerer godt. Hva tror dere? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doffx Posted December 31, 2020 Share Posted December 31, 2020 Knust takstein høres ikke bra ut. Der er det kvasse kanter som kan gjøre dyra skikkelig vondt. Dere MÅ ha mye rund småstein på toppen i alle fall. Altså ikke knust. Men treflis fra skikkelig flishugger er best. Gjerne stor flis i str fyrstikkeske. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lie Posted December 31, 2020 Author Share Posted December 31, 2020 Noen som har samme driftsopplegg her? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts