Jump to content

Gårdsdrift med lite grunnlag

andrehel

Recommended Posts

Hei!

Jeg er snart ferdig utdannet ambulansearbeider, og her jeg bor ender jeg gjerne opp med turnuser der jeg har mye fri ila. en måned. 

Lenge har jeg vært interessert i gårdsdrift. Jeg er absolutt ikke ekspert, men kan mye om dyr og dems helse samt gardsarbeid som fjøs og slått, dels mekaniske ting. Så vil gjerne lære mer også.

Jeg har ikke spesielt mye kapital, og har heller ingen gård å arve. Noen tips eller idéer/tanker om hvordan jeg kan gå frem om jeg vil drive gård. Noen som har vært i samme situasjon, startet med, for så vidt lite, grunnlag?

Takk for alle svar!

Har jobbet i ambulansen selv 15 år. Startet med gård drift før 7-8 år siden. De første åra var turnusen en uke på så fri en uke. Gikk greit i begynnelsen. Startet fra scrach. Men fjøs bygninger var tilstede. Startet med 10 sau. Og det var det. Ikke traktor eller noe annet utstyr. Men som man vokser så blir gårdsdriften krevende og tar mye tid. Så ambulanse jobben ble byttet ut med bonde yrket. Idag har man 200 sau. 15 hereford storfe. Traktor og det utstyret som trengs. Men det har vert målrettet arbeid. All fritid har gådd i ekstra vakter. Da man er helt avhengig av ekstra kapital. Nå som investeringen er gjordt og det ikke ligger noe lån til grunn så kan man begynne å tjene penger.