Gå til innhold

Tilbygg på ca 23 kvm på småbruk - Søke?


Anbefalte innlegg

Småbruk i Bodø Kommune, brukes som fritidsbolig men er ikke definert som det, drift av dyrketmark leid ut. Siden 2012 har vi med masse arbeid klart å sette denne gården fra 1800-tallet i tålelig god stand igjen. Selve fjøsen ble bygget på nytt i 1953, antageligvis på den orginale fyllingen. Men til saken! 

Siden jeg bor i sentrum uten garasje og er bilinteressert, så vil jeg gjerne bygge en garasje på gården, for å kunne drive med bilprosjektene mine innimellom. Fjøsen er 12x6 meter. På østveggen (kortvegg) er det en gammel garasje som har stått der siden i hvertfall 70-tallet som ikke er på noen tegninger som jeg kan se. Den er på ca 4,5x2,4m - altså til en gammel småbil. Innenfor denne kortveggen er den gamle høysiloen / djupstålet på 6m x ca 2,4m. Jeg har slått ned veggen allerede i mellom garasje og djupstål for å ha en midlertidig carport til lagring med innkjøring fra kortvegg-siden. Altså 6 m bred og nesten 5m dyp. (Jeg forlenget taket på carporten så den ble like lang som veggen) 

Garasjen tenkte jeg å bygge i 6 x 8 (dyp) meter. Altså 48 kvm. Av dette er djupstålet ca 14,4m og garasjen 10,8 kvm - totalt 25,2. Så jeg skal bygge på 22,8 kvm. 

Er dette søknadspliktig? Jeg antar ja? I så fall, hva er enkleste vei å gå. Når jeg ikke skrur så kommer traktoren til å bo her. Kan jeg gjøre det enklere for meg selv ved å kalle det redskapsgarasje eller noe sånt? Er ikke rik, men har utrolig med pågangsmot og er løsningsorientert, så jeg er helt avhengig av å holde utgiftene nede. Var å kjørte litt vikar lastebil denne uka, og ordnet meg 30 kubikk pukk, så hadde håpet å begynne på grunnarbeid til sommeren. 

Takk på forhånd for tips! Vil gjerne komme til kommunen med best mulig kort på hånden. Har lest andre plasser at siden det er småbruk at det kanskje holder med byggmelding..? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...