Gå til innhold

Såmaskin


Jorves

Anbefalte innlegg

Ser på kombisåmaskin, lurer i den forbindelse på erfaringer med Tume, Junkkari og Väderstad. Vet selvsagt at rapiden er i en egen klasse, men det er også prisen så klart. Skal starte opp fra null og trenger alt av utstyr. 
Derfor lurer jeg på om det er noe idé å kjøpe Tume eller Junkkari til og begynne med, eller er dette å spare seg til fant? Skal så rundt 700 daa i året

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Bedre Gardsdrift nr. 6 og 7 i 2018 snakket vi med brukere av fire kombisåmaskiner: Junkkari, Tume, Väderstad og Multiva. Brukerne er stort sett fornøyde uansett merke, men det er jo gjerne ulike ting som gleder eller irriterer på de ulike maskinene. Tume-brukerne anbefalte f.eks. at du kjøper med skållabber, mens Junkkari hadde et kronglete arealmålerhjul. Multiva, som for øvrig er bygd som direktesåmaskin, hadde ikke offsettpakker, så der kunne stein sette seg fast mellom hjula. Hvis du holder bladet, ville jeg gått tilbake til de sakene og lest litt mer om de ulike erfaringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, har en tume med skåler på alle labber. Det blir en del vedlikehold i steinrik jord. Det vi sliter mest med er at skruer og braketter til holderen av gjødsel skål løsner, dernest knekker, for så å miste braketten, dernest blir gjødselskåla løs. Om en ikke ser det med en gang. Ellers vil jeg anbefale en som er så ny at du får et stålhjul på sida av maskina til drift av utmating. Såresultatet er bra, fin maskin ellers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte for en del år tilbake en eldre Rapid (serienr under 500), den har det i allefall vært lite tull med til tross for at den er rusten og slitt. Fikk en del steinrik jord (les: Steinbed) etter veibygging i området, og det eneste jeg har klart er å bøye et par disc'er. Aldri vært for at de har knekt eller falt av, maskina går og går. Jevnt og bra resultat. Det eneste negative er vel at jeg helt klart ser tendenser til kjøreskader (pakking) på vendeteigene, så det er sikkert en stor fordel med GPS-styring og å løse opp vendeteiger og så disse til slutt - om en har mulighet til dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører 3 meter tume tungslep (jc3000, 2016 mod) på morene på Hedmarken. Skåler på såsiden og slepelabber på gjødsla. Slepelabbene planerer noe samtidig som jeg innbiller meg at de er mer solide enn skållabbene. Skålene på såfrøsiden går med svært lite trykk og er dermed mindre utsatt for skader. Mine skåler har gått snaut 1500 daa og ser foreløpig pene ut og snurrer fint. Gjødsellabbene har jeg derimot byttet og det var dyrere enn jeg hadde drømt om. Jeg har markhjul på siden, noe jeg mener er en klar fordel, særlig hvis du kjører mye langs vei. Maskina rommer 5x600 kg såfrø/gjødsel. Jeg drar min med 100 hk og drøyt 4 tonn med tvilling rundtom. Marsjer på 8-9 km/t. Tume er kvalitetsmessig langt fra en Rapid, men det er jammen et stort gap også på pris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...