fjordogfjell Posted February 10, 2020 Share Posted February 10, 2020 er det nokon som har erfaring med å krysse NRF og Tiroler kyr?tenker til kombi drift med mjelk og kjøtt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per1234 Posted February 11, 2020 Share Posted February 11, 2020 Hei vi gjorde det for ca ti år siden med kvigene siden vi hørte at de skulle gi lette kalvinger, men det var ikke tilfellet her. Vi måtte nødslakte tre kviger som ble ødelagt i krysset og av de kalvene vi fikk så hadde noen av de seriøst dårlig lynne. Mulig vi var uheldige med oksen vi brukte men jeg tar aldri den sjansen igjen og en jeg kjenner skulle begynne med kjøttfe han sa han ville krysse frem til tiroler fra simental og charolais jeg fortalte om mine erfaringer til han men vi trodde egentlig at jeg hadde vært uheldig med oksen så han kjørte på, det gikk heller ikke bra og nå driver han med simental.Jeg tror også at det er uheldig å krysse inn kjøttfe om du er tenkt på å melke de etterhvert, om du ønsker mere og bedre kjøttkvalitet så er vel heller melkesimmental veien å gå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fjordogfjell Posted February 12, 2020 Author Share Posted February 12, 2020 Ok. Det var ikkje så bra?Samme erfaring med herford?Tanken va rein nrf til mjelk, men å kunne krysse inn kjøttfe til dei dyra som går til oppføring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per1234 Posted February 12, 2020 Share Posted February 12, 2020 Jeg har somregel brukt Limousin på de jeg ikke skulle avle videre på til melkedrift, men med tanke på kalving så er vel angus tryggest med lette kalvinger. Herford kan jeg ikke uttale meg om da jeg aldri har prøvd det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fjordogfjell Posted February 12, 2020 Author Share Posted February 12, 2020 Ok. Takker for gode svar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts