Gå til innhold

Plantørke i container


Anbefalte innlegg

Hei,

Vurderer å gå over til korncontainere, og har sett litt på muligheten for å bygge en slags plantørke/tørkegulv i containeren - noen som har erfaringer med dette? Med 3 containere på 16 m3 burde man jo ha kapasitet til 60-70 mål litt avhengig av avling. Forholdsvis billig måte å bygge seg et buffer man kan levere på regntunge dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, suverent!

Primært litt tørking jeg ser for meg, litt sen tresking før regn f.eks, og kunne ha kapasitet til å ta unna en del mål og samtidig få ned prosenten uten å investere i et stort anlegg inne.

Så for meg å kjøpe vanlige containere å bygge et slikt gulv selv, for så å koble på ei mobiltørke. Hva er prisen for slike ferdige løsninger? Krokhengeren tar ikke 22 kubikkhengere, så maks 4,5 meter / 16 m3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt så er jeg innhabil da jeg er forhandler av slike ting. Når det er sagt.

Skal du TØRKE korn eller vedlikeholdskjøle rått korn?
Det finnes gode løsninger for begge deler.
Her er et eksempel på krokcontainer med perforert dobbel bunn.
http://containerprofi.at/abrollcontainer/trocknungscontainer/index.php
Med møner e.l. kan man sikkert lage tilsvarende prinsipp.

Alternativt er vedlikehold av rått korn/kjøling.
Da kan man benytte kjølespyd.
http://martinlishman.com/trouble-dry-aeration-spears-and-fans/
Slike kan man jo skru rett ned i en tilhenger med rått korn. Så kan den stå betydelig lenger før den må tippes/tørkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Blir såpass ja - men er dette noe man kunne lagd selv? Litt keitete å spørre deg som forhandler av dette kanskje :P Ser noen har lekta opp med 2x3 i bunn i et slags fiskebenmønster, hvor de har lagt perforerte plater oppå, og borra hull i enden av containeren for inntak til luft. Da er det jo i så fall prisen på tørka i seg selv som blir den store kosten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...