Jump to content

Krisehjelp Fiat 1969


bonanza
 Share

Recommended Posts

Hei,

Jeg har mildt sagt lite greier på traktorer, men det vil dere se etterhvert her.. Har blant annet en Fiat 1969-modell som jeg prøver å få start på, tror det står 600 på merkeskiltet. Vel, for en uke siden begynte jeg med friskt pågangsmot for å prøve å få start på droget, og fyllte på godt med diesel. Sjokket var stort da jeg idag oppdaget et tanklokk til på panseret, og at de luktet diesel under dette. Så spørsmål nummer 1 er: Hva slags tank har jeg fylt diesel på? Oljetank? Kjølevæske? Oppfølgingsspørsmålet er: Hvordan får jeg dieselen ut igjen? Jeg har tatt ut det øverste med en vakumpumpe, men det meste er utilgjengelig for denne. Og spørsmål nr 3: Kommer noe til å bli ødelagt av denne blunderen?

Vel, som sagt skulle jeg prøve å starte droget. Med 2 nyladede batterier prøvde jeg å kinne igang motoren. Omsider startet den, men når den først gikk, var turtallen hinsides høyt. Var en choke-spak jeg kunne bruke for å roe ned traktoren, men jeg måtte trekke den tilbake noe for å roe ned turtallet, men ikke helt for å ikke kvele motoren. Denne spaken er fjærbelastet, så blir vanskelig å kjøre dersom man må holde ene hånda her hele tida.. Spaken går ann å både trekke tilbake (mot seg), og trykke inn. Spørsmål 4 blir da: Hvordan fungerer denne choken? Hvordan skal den brukes?

 

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Må nok henge meg på forrige innlegg.Hvis den første"tanken" du fylte var langt fram på panseret var det nok radiatoren som fikk diesel ja.Ingen katastrofe det,men tøm motorblokk og radiator for den grøten som er der nå å skyll så godt det lar seg gjøre med vann å fyll den opp med frostvæske igjen. Det høres ut som håndgassen står med godt pådrag siden motoren går med et så høyt turtall.Håndgassen er en spak  som kommer opp av dashbordet under rattet,skyv den framover så roer nok gammelfiaten seg vil jeg tro! 

Link to comment
Share on other sites

Takk til dere begge for gode svar! Skal prøve å tappe ut grøten ja. skylle og fylle på med ny frostvæske. Regner med det må være en tappeskrue et eller annet sted..

Hm, ok da kan det ikke være choke nei:) Hm, håndgassen står så langt frem som det er mulig, har istedet prøvd å gasse med pedal på forskjellig pådrag uten hell. Så skjønner ikke hvorfor den går på så galende høyt turtall når den først starter. Kan det være for mye diesel som har samlet seg opp under kinninga? 

Takk også for link til nettsted med manualer. Har googlet en del tidligere for å finne noe tilsvarende uten resultat, så dette var gull! 

Link to comment
Share on other sites

 

Hei igjen!

Ja,mener å huske at det er en tappekran på motorblokka på disse,finner du den så åpne den og mens den er åpen legg hageslangen i radiatoren å la det renne.Lenge.

Ang.høyt turtall så er det ikke "hopa seg opp"med diesel som du frykter,sjekk overføringene fra hånd og fotgassen,finn ut hvor de havner på dieselpumpa å dra armen på pumpa tilbake for hånd.I værste fall hvis stagene er fullstendig rusta sammen så må du vippe av staget som sitter fast på armen på pumpa å da vil den nok roe seg av seg selv.Håper dette var nogenlunde forståelig og kanskje til hjelp.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...