Gå til innhold

girkasse havari Fendt 309 LS


Frode 309

Anbefalte innlegg

ER der noen som har erfaring med dette?

jeg har en Fendt 309 LS 1984 mod,som jeg har fått havari på girkassa.

den er gått ca 8000 timer,

ringte eiksenteret i dag ,der sa de at det var ikke verd å fikse på og at det var en svakhet på disse modelene ,og at jeg måtte prøve å selge den som deletraktor.

jeg har vært veldig gått fornøyd med traktoren til mitt bruk ,og siden den ellers er veldig heil og fin ,hadde det vært fint å repparert den,er der noen som har erfaring med dette ?er jeg veldig taknemlig for råd og tips mvh fortvilet fendt eier Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så kjedelig! Noen har opplevd tull med disse girboksene. Enten pga feil bruk , (røska i splittgir uten kløtsjing) eller for lite eller feil olje. (Hypoid spiser synkroniseringa). Å si at det har vært en svakhet / at disse traktorene har hatt mye girboks-tull er en drøy påstand. Her er mine tips: Kontakt underbjerg i Danmark (usv.dk) om komplett brukt girboks , eller ta en prat med Grosås på Fetsund eller Tørnby på Skoppum. De to har så vidt jeg vet Norges beste spisskompetanse på god gammel Fendt. Du har verdens beste traktor så det er liten grunn til å høre på Eiksenteret. Lykke til! . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Dessverre ikke helt ukjent at disse girkassene må overhales rundt 7-8000 timer. 

Dog så skal det sies at de som regel går svært lenge til hvis en først tar den kostnaden. Tørnby som det ble referert til her har meget god greie på disse girkassene og har overhalt mange av de. Dessverre så er han nå pensjonist, men tok i hvertfall tidligere enkelte jobber for Eiksenteret Vestfold.

Husker at han sa for ca 4-5 år siden at en måtte minimum regne med en kostnad på 80.000+mva for girkasse overhaling på Fendt som her beskrevet.

Prisene har ikke akkurat stått stille på denne tiden så skulle ikke forundre meg hvis det var rundt 100.000 nå.

Hvis du får tak i ei brukt girkasse så er nok det absolutt noe å tenke på!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...