Gå til innhold

Gressproduksjon av mindre områder


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym
Alex - kor store siloar har du? Dersom diameteren ikkje er for dryg går det då fint å fore 50 sauer utan fare for varmgang. Her har eg ein nabosom forer ca 25 dyr frå ein silo som er 5 meter i diameter. Haust og vår dekker han med presenning. Ikkje varmgang.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest geitbonden_ole-m_1
har du ok forhold til å ta ut av siloene ? så annbefaler eg vossakasse og forhøster , eg og kona driver geitbruk med 75 mål dyrkbar å bruker 4 dager på å høste inn (ja veit vi tar det rolig) kostnaden på høstelinjen våres kom på 5000 kr for en serigstad og vossakasse , kan også annbefale at du leier noen til å presse deg noen få baller så du kan vente i det lengste med å åpne siloen til det er blitt litt kaldere på høsten. men sau spiser jo en del mere en geit så sku vel ikke være problem med varmgang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Eg vil støtte det geitebonden skreiv om billigaste grashaustinga. Og dette er også den mest driftsikre løysinga. Ein forhaustar er meir robust og enklare å reparere enn f.eks. presser. Er traktoren for liten til 1,35 m brei forhaustar, har du kapasitet nok med ein på 1,10 m. Ved uttak av silo må du passe på at det ikkje blir rive for mykje i overflata. Bruk gaffelen til å skrape laust det som blir att. Dette lempar du dit du skal ta ut neste hivet. Du må bruke nok konserveringsmiddel ved innlegging for at surforet skal bli så surt at det blir dårlege veksevilkår for bakteriar.

 

Dersom siloen skulle ha for stor diameter, kan du undersøke om det er råd å montere ein tresilo eller plastsilo med mindre diameter inni den eksisterande siloen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Alex_1

Takker igjen for mange gode innspill.

 

Har snakket litt med selger, og han rådet meg til å kjøpe en enkel slåmaskin og en enkel ballepresse og så leie inn naboen til å pakke, noe jeg egentlig synes virker fornuftig.

 

Men så er det hva slags slåmaskin en skal gå for og ikke minst ballepresse som er grei og holdbar?

 

Orkel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest larsen_1
kan du ikke bruke rundballepresse og presse ballene med og kjøre de inn i siloen?jeg bruker rundballepresse og presser ballene og kjører de inn i siloen og skjerer av nettet når rundballene er kuttet blir de løs og lett og jamne i siloen. må si at jeg har både forhauster og avlesservogner, men det går fortere med pressa.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
kjøp forhauster det er ei god innvistering, dei har lang levetid og er lite avhenngig av været, eg har hatt den same i 25 år og den er like god som ny, eg har 25 melkekyr, eg er veldig fornøgd.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Mange gode forslag her!

Her på gården har vi tårnsilo (og etterhvert rundballepresse/pakker)!

Når mine besteforeldre drev garden, hadde de mye god arbeidskraft av familen under slotten! Etter mine foreldre tok over i 2005, mine søskenbarn ble voksne og mindre interessert i gardsdrift, ble det selvsagt mindre av den gode arbeidskraften!

 

Min mor jobber 100%, og min far og jeg er bonde på heltid..! Sååå, vi to hadde så og si all jobben alene. Noe som ble tungt etterhvert.

Difor bestemte vi oss for å kjøpe presse/pakker og vi er super fornøyde med denne investeringen!

Det er lettvint og går 'mye' fortere enn å slå med forhauster etc. Og legge det i silo!

 

Mitt forlag er... Kjøp deg presse, pakker og en slåmaskin!! Gjør alt selv! Du må ikke kjøpe nytt!

50 sauer blir fort til 100! \;)

Stå på videre, vi trenger flere bønder i norge!!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...