Gå til innhold

Reparasjon av enkeltvirkende hydraulikk sylinder på klettskuffe


Anbefalte innlegg

Hei,

Sylinderen min på ei gammel kletteskuffe lekker masse ved bruk. Noen som vet hvor jeg kan få tak i deler til denne skuffa? Jeg har funnet ut at den er produsert ved Klett mekaniske verksted for mange år siden, men dette firmaet eksisterer ikke lengre. 

 

image1

Om ikke sylinderen lar seg fikse, lurer jeg på om en ny enkeltvirkende sylinder vil kunne passe?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å demontere for å se hva som evt er gåent? Så lenge det ikke er synlige riper/skraper i selve sylinderen, er det vel relativt trolig at det er snakk om pakninger, og langt fra umulig at det kan finnes "standardpakninger" som kan erstatte de originale. For annen hydraulikk selges det jo pakningssett, og selv jeg med en forholdsvis stor andel tommeltotter har klart å demontere og skifte disse (og stempelstang, som for klabbens del regnes som forbruksvare...) på en liten "stabel" med hydr. toppstag, både enkle og teleskopiske.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har ikke gjort noen forsøk på å demontere den enda. Tenkte jeg først skulle orientere meg litt. Selve stangen ser ut til å være uten riper. Men jeg synes det er litt "slark" når stangen står helt ut. På bildet ser man kanskje at stangen står litt skjevt, og med håndmakt kan jeg vagle den frem og tilbake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke oppbygninga av disse, men ser ikke bort fra at stempelstanga er gjenga inn i ei blokk som pakningene sitter på. Mulig disse gjengene har blitt skrudd noe ut. Kan prøve å løsne bolten som holder stempelstanga i toppen og se om du klarer å skru den på så den blir tightere. Men du får selvsagt ikke til å sette til med noe kraft, det vil sannsynligvis gå rundt inni sylinderen hvis du får dratt til litt.  Men har mest tro på å demontere for å se hva som foregår inni sylinderen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...hvis sylinderen er "normalt oppbygd" er det veldig selvforklarende både å plukke fra hverandre og sette sammen. For å sette det på spissen, hvis du klarer å demontere ei kulepenn og montere den tilbake igjen så den fungerer, er egentlig ikke en hydr.sylinder spesielt mer utfordrende. Ut over at det kreves noe mer kraft, og så skal en selvsagt være forsiktig så en ikke skraper opp stempelstanga og pakninger. Og ikke skitner til med støv og sand. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...