Gå til innhold

Tromling før såing


Gjest

Anbefalte innlegg

Er det noen som praktiserer tromling før såing? Var på møte sammen med FK hvor dette ble frontet. om noen bruker denne metoden, hvordan er tilslaget med tanke på avling (mengde) og artsmangfoldet i enga?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Er det noen som praktiserer tromling før såing? Var på møte sammen med FK hvor dette ble frontet. om noen bruker denne metoden, hvordan er tilslaget med tanke på avling (mengde) og artsmangfoldet i enga?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timotei_1
Tromler alltid før såing og synes det spirer et par dager før. Ser det på områder som har vært for bløte til å tromles som er sådd på samme . Om det er vtrommlingen som er årsaken vet jeg ikkedagen. Avlingsmessig ved en slått ser jeg ingen forskjell. Og så mye lettere å unngå \&quot\;helligdager\&quot\; nå man sår når man har trommlet enn såing i jorda bare etter harving
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Grasfrøblandinga skal ned 0 - 1cm. Er mye lettere å få korrekt sådybde når såbedet er litt faster med javnere overflate. Tromler alltid og har vel aldri opplevd at den ikke slår til.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonym
eg tromler alltid både før og etter såing. Sår med 80%timotei, 15%ensvingel og 5% engrapp. er godt fornøyd med spiringen, avlingen er og god. og som ein har nevnt tidligere, du slipper helligdager.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Snakker dere nå om gjenlegg uten korn som dekkvekst ?. Jeg bor i kornområde og legger alltid igjen eng i vårhvete. Kjører møkk, pløyer, harver og sår faktisk grasfrø med kunstgjødselvifta. Ja, høres sikkert snodig ut men det fungerer forbausende bra. Sår grasfrø på kvelden når det ikke blåser og i kryss dvs først i jordets lengderetning og så på tvers. Når jeg da sår korn dagen etter synes jeg iallefall at grasfrøet kommer i riktig dybde. Tromler alltid. Fungerer fint men jeg har bare 200 da eng og med 3 årig gjenlegg så blir det ikke så store gjenlegget pr år.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Charolais: jeg er også i kornområde og legger til med korn som dekkvekst. Ser du bruker vårhvete og jeg har prøvd det med dårlig resultat. Dvs gjenlegget ble bra, men kornavlingen ble dårlig: hvete har for lite bladverk og dekker for dårlig var min erfaring. Gjenlegget vokste igjennom dekkveksten med håpløse treskeforhold og ditto mye svinn. Bruker heller bygg. Da får jeg både brukbar kornavling og godt gjenlegg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Tomler før jeg sår grasfrø ja. Sår først grønnfor som dekkvekst, tromler, sår gjennlegget, og tromler. Blir litt kjøring av det men. Sår grasfrøet gjennom labbene, helt uten labbetrykk. Lærte av Linnestad på Blæstad at det ga omtrent dobbelt så stor spireprosent som breisåing. Årsaken er at frøet får bedre jordkontakt. Gjør det også enkelt å se om det er gressfrøet i rader, eller ugras som spirer. Ved å tromle først er man sikrere på å ikke få frøet for dypt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...