Gå til innhold

Kvalitetsproblem på rundballplast?


Gjest

Anbefalte innlegg

Det er jo mange her med erfaring med plast av forskjellig fabrikat. Jeg er ny med presse og har en Vicon RV 2160 balepack med 3D pakking. Nå har jeg slitt sånn med at plasten går av når pakkeren vrir om til 3D fra vanlig pakking at nå bruker jeg ikke 3D i det hele tatt, bare vanlig 6-lag.Bruker silogras plast fra Fòrsentralen, er det noen andre som kan komme med tips eller råd om hvilke plast som er bra og ikke på 3D pakking?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dole_1
Det er jo mange her med erfaring med plast av forskjellig fabrikat. Jeg er ny med presse og har en Vicon RV 2160 balepack med 3D pakking. Nå har jeg slitt sånn med at plasten går av når pakkeren vrir om til 3D fra vanlig pakking at nå bruker jeg ikke 3D i det hele tatt, bare vanlig 6-lag.Bruker silogras plast fra Fòrsentralen, er det noen andre som kan komme med tips eller råd om hvilke plast som er bra og ikke på 3D pakking?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest peugeot_1
Prøv Trio- plast fra Felleskjøpet. Har også prøvd plasten fra Forsentralen. Vann ikkje anna enn å skjøte plast. Heit fortvilt då eg ikkje greide å tømme rullane. Billig plast vart dyr til slutt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn_1
Prøv PolyBale. Den har jeg brukt di 2 siste åra. Den virker og være ganske sterk. FK som selger den, kan hende det er flere som selger den og.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan_Eirik_1
Hei!! Vi har brukt Silograss fra Forsentralen i flere år, og er meget godt fornøyd med den plasten. Har å brukt Silotite fra Jostein Skei, Rani fra AK og Triowrap fra FK og kan også anbefale disse. Når det gjelder Polybale fra FK har jeg også prøvd den, men den fungerte ikke hos meg, gikk av hele tiden! Har ikke prøvd 3D-pakking selv, men har pratet med flere som gjør det, og alle sliter litt med at plasten går av under pakke prossessen. Vi kjører med Orkel HiQ og 1260 Agronic!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dole_1
Nå, etter omtrent 400 rundballer har jeg mer erfaring. Det viser seg at det nok ikke er plastikken i seg selv som er problemet, men snarere været OG dimensjon på rundballene. Kjører en Vicon RV 2160 balepack som er en variabelkammer presse. Når det er opphold og ikke for vått gress og fra 120 i diameter så er det ikke problemer, men jeg sleit veldig en dag da jeg presset 100 cm baller for en som har en liten traktor. Men problemene oppstod ikke før det begynte å regne da heller, men etter 66 baller så var jeg både sliten og trøtt av å feste på plasten. Heldigvis var det kun på satelitten på førersiden den røk. Ellers så er jeg kjempeførnøyd med pressingen, selv om jeg sliter med å komme meg opp i antall baller pr time som jeg mener jegbør ha.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 6330_1
Hvor mange baller bør du ha i timen Dole? Hvor fort kjører du med traktoren, og hvor stor prisforskjell bør det være på 6 lag iforhold til 8 lag plast?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dole_1
6330: Jeg mener et fornuftig antall i timen bør være 20 stk, men så er det jo det med arrondering og bærestyrke på jorda da.. Her jeg presser nå er bakken bløt og det er mye myr gjerne i litt hellende terreng. Min Mf 7465 er ca 7t pressen er vel en 4-5t. Jeg har kun presset med 6 lag, men jeg kommer til å ta 12 kr ekstra pr. lag plast. Med min presse kan jeg legge på 7 el 9 lag også. Det blir best resultat og knallharde baller med en fremdrift på 4-5 km/t, men for å kunne rekke over alt raskere så fikk jeg beskjed fra bonden om å kjøre raskere. I går kjørte jeg i bra forhold på 7-8 km/t men da blir ballene endel lettere. Klarer ikke mer enn ca 14 baller i timen nå, men så har jeg bare presset 500 baller i hele mitt liv også da hittil. Skulle absolutt hatt en traktor med rive til å rake sammen med først. Han jeg kjører for nå var så nysgjerrrig at han sprettet en ball samme dag som jeg begynte å presse, og han ble imponert over hvor mye fòr i dem! Den er lett å vedlikeholde men må renskes en til to ganger om dagen rundt båndene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonym
Silotite er kongen av plast. Har forsøkt det meste, i år under \&quot\;ekstreme\&quot\; forhold\; over 30 varmegrader, høysilage fortørket til 85 % TS presset i firkantbunter (bigbale), og pakket med Taarup firkantpakker ombygd til 4 forstrekkere. Silotite fungerte uten brudd, mens andre plastmerker falt gjennom. Blir Silotite heretter. Kan også leveres i entreprenørforpakning, det vil si uten pappemballasje, kun pose. Pris og service også meget konkurransedyktig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...