Gå til innhold

Lite sauefjøs/multibygg


Anbefalte innlegg

Hei, vurderer å sette opp et nytt bygg til sauene. Har ikke så mange, 15-20 vfs, mest bare litt hobbybruk utenom storfedrifta. De går ute stort sett hele vinteren, men vil ha de inn for klipping før lamming, og ha de inne siste tida før lamming, og fram til lammene blir klare for utelivet. Ser for meg et enkelt uisolert bygg, gjerne med noen løsninger så man kan bruke det til lager, eller kalvehus, om sommeren. Vurdere å bruke halmtalle til sauene, da det bare blir en kortere periode de skal være inne, og så bruke minilaster til å kjøre ut talla etterpå. Noen som vil dele noen bilder, skisser og tips, så jeg kan idémyldre litt før jeg setter i gang? Tips til innredningsløsninger, muligheter for å bruke bygget til flere bruksområder o.l. mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt lignende tanker, da med påbygg til eksisterende fjøs for å gjøre rom for avvente kalver i det som nå er saueavdeling. Dette betyr at det blir sau på en side av fôrbrettet og storfe på andre sida. Veterinæren frarådde denne løsninga på det sterkeste pga faren for katarrfeber. Iflg han bør sau og storfe absolutt ikke dele samme rom (luft), og en bør overhode ikke la storfe ete fôrrester etter sau. Derfor bør du neppe bruke et "sauerom" som kalvehus når sauene er ute. 

Men bortsett fra akkurat det, har jeg spekulert i en "hybridløsning" med et åpent rom på 12x10m, grov pukk i bunn og høy ringmur. Bygger opp en "platting" mot en sidevegg, med plass til ei 4m fôrkasse (type "islandshekk") i midten (krever ca 2.40) og ca 2m brei strekkmetall på begge sider. Innlasting av ball gjennom en port i veggen. Dvs at "plattingen" blir totalt 2+2.40+2 = 6.40 lang og 4m brei. Resterende areal: halmtalle. Tenkte å ha strimmelport inn i gammelfjøset med drikkeplass på strekkmetall, men pga problemstillinga med katarrfeber er dette kanskje uaktuelt (da for å unngå vannsøl i talla). 

Her blir det nødvendigvis plass til "litt mer" enn 15-20 vfs. Men det er jo bare å øke besetninga.... 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundbuehaller er veldig populære og rimelige. Du kan jo bygge dem over gjødselgrop/kjeller, bruke talle eller annet drenerende underlag. Bruker vår 5x6 meter flyttbare fra Future som avlastningsareal i lammingen, resten av året som lagerareal. Har lagt trekkmetall i vår slik at dyrene ligger tørt. Det er jo egentlig bare fantasien som setter grenser for hva du kan gjøre. Sett alt fra gapahuk-løsninger til midlertidige innredninger i garasje/redskapshus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang katarrfeber, så var det ikke tenkt å ha dyra inne samtidig. nedvasking mellom bruksområdene er vel en selvfølge, og da burde vel faren for smitte være liten. Ikke skulle de dele uteområdet heller, da bygget ville bli plassert slik at både sommerbeitet til kalvene, og uteområdet til sauene ville være tilgjengelig fra hver sin kant av bygget. 

Vil ikke en løsning med grov pukk i bunn være litt upraktisk med tanke på utkjøring av talle og skitt? Vurderer selv å støype gulv, med flere sluker bortover, for å få ut fukt. I stedet for høy ringmur, vurderer jeg å bruke plastplater av noe slag på vegg, vil tro det blir en god del billigere, og kjappere å bygge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen ekspert på talle, men "alle" jeg har snakket med har sagt at man må ha god drenering i hele bunnen om man skal få talla til å "gå". Tykt lag grov flis i bunn, og halm oppå (evt flis) etterhvert som det bygger seg opp. Da blir det mindre å kjøre ut også, så får en eventuelt tåle at det ligger igjen litt flis her og der. Men klart, skal du ha flere dyreslag i samme bygg og rengjøre mellom "innsettene" er du nok avhengig av en løsning mer i retning av det du antyder. Men da tror jeg at jeg ville hatt veldig godt fall på støypen og en sånn "verkstedssluk" eller to midt etter golvet. Og nødvendigvis en kjeller eller kum å sette avrenninga i, ellers får du nok problemer med godkjenninga. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...