Gå til innhold

Kjøp av Gård


Stian

Anbefalte innlegg

Hei. 

Skal i nærmere fremtid kjøpe/ta over gården til min far. 
Jeg har 4søsken, jeg er Eldst. 
Nå i senere tid så har det plutselig kommet frem at min far vil at jeg skal ''kjøpe ut'' mine søsken....
Det er snakk om 1Million ekstra i forhold til den prisen som var sagt. Altså 1million som skal fordeles på mine søsken. 

Kan han virkelig kreve at jeg skal betale ut mine søsken når salget blir gjennomført? 
Det er ikke snakk om at de får de pengene i Arv/forskudd på Arv, men altså en gave. 

For meg så blir det liksom at jeg skal sikre de en god fremtid innen etablering, mens jeg selv må slite med å kjøpe en gård for en pris som da blir langt over takst..... 

Er det bare meg eller høres dette urimelig ut?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har selvfølgelig ingen plikt til å "kjøpe ut" dine søsken. Det er faktisk ikke noe som heter dette.
Du har ingen ansvar ovenfor de. Om din far ønsker at dine søsken skal få penger (som han gjerne må gjøre) så må han betale de etter kjøpet er gjennomført. Han kan selvfølgelig kreve 1 mill mer for gården, men det er isåfall den ryddigste måten å gjøre det på. Du må ikke finne på å betale dine søsken penger utenom gårdskjøpet. Hvordan skal du evt få finansiert det? Gå i banken og si at du trenger en million på toppen?

Dersom den millionen gjør at du kommer over 70% av takst så vil det utløse skatt hos din far. Og det er isåfall også hans problem.

Så om han vil de skal få noe utover den avtale kjøpesummen, så må kjøpesummen på en eller annen måte settes høyere. Men da får også du større avskrivningsgrunnlag.

Husk at du må betale dokumentavgift på taksten av gården.... ikke kjøpesummen. Hos meg så utgjorde den forskjellen ekstremt mye, og jeg synes det er direkte ran å betale en halv million i dokumentavgift.... men reglene er nå engang slik dessverre...

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Enig i at det høres ryddigst ut å betale 1 mill ekstra for gården, så får han evt. distribuere disse pengene til søsknene dine. Det er jo selger som setter prisen, så i utgangspunktet kan han ta det han vil, så lenge det er innenfor hva som vil bli gitt konsesjon for. Om det er rettferdig eller ikke er et annet spørsmål, og vanskelig å si noe om uten å vite noe mer om omstendighetene. Dersom gården er taksert til 5 mill, og du får kjøpe gården for 1 mill, så er det ikke urimelig at han etter å ha tenkt seg om ønsker at søsknene dine bør få kompensasjon for den lave prisen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste løsning i slike tilfeller er å la den av søsknene som verdsetter gården høyest (villig til å betale mest) få overta. Da kan ingen surmule etterpå.

Jeg er selvsagt klar over odelsretten, men det er kun en rett (ingen plikt). Og vil man tviholde på retten, slik som det ser ut som at du vil, så får man bare godta den prisen som selgeren dikterer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurer på å starte opp med fjøsdrift 

der eg vil starte opp er båsfjøs kan en enkelt bygge om til løsdrift der er ca 17 båser  vil starte opp med oppforing av okse kalver vil det lønne seg å starte opp med noke der fjøsen trenge litt  fiksing og der har ikkje våre dyr sia 90 tallet men allt ser ut til å vere i bra stand 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...