Gå til innhold

høy rive/vender


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei folkens...

Me går å tenke på å kjøpe høy rive/vender før årets sesong.. Skal tørke å lage høy av eit stykke på litt under 20mål... Har også ca 70 mål me presse til rundball der eg ønske å rake sammen ranken.. Har slåmaskin på 2,8m.. Går også litt på leie kjøring...

 

Ønsker ei kombi rive på minst 5 meter. Noko anna eller kombi er ikkje aktuelt grunnet transport avstander... Det må nå vell finnes goe kombi river også??

 

Har sitt på Fiorini 550 er denne bra?? Noko erfaringer? Er der andre som levere kombi river over 5meter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei folkens...

Me går å tenke på å kjøpe høy rive/vender før årets sesong.. Skal tørke å lage høy av eit stykke på litt under 20mål... Har også ca 70 mål me presse til rundball der eg ønske å rake sammen ranken.. Har slåmaskin på 2,8m.. Går også litt på leie kjøring...

 

Ønsker ei kombi rive på minst 5 meter. Noko anna eller kombi er ikkje aktuelt grunnet transport avstander... Det må nå vell finnes goe kombi river også??

 

Har sitt på Fiorini 550 er denne bra?? Noko erfaringer? Er der andre som levere kombi river over 5meter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Etter min erfaring finnes det ikke noe som heter \&quot\;brukbar kombirive\&quot\;

Men for all del, er jo ikke mange mål, så går vel.

 

Har selv en kuhn kombirive, brukes kun til å vende høy, har funnet det mye mer kostnadseffektivt å ha spesialisert rive til å rake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Skal du ha kvalitetshøy uten innblanding av ureinheter må du ha ei sprederive og ei samlerive. siden det er snakk om store avstander kan du jo tenke på frontmontert rive, viss dette er eit argument. elho si front rive ser interesang ut. er det noen som har erfaring med den? lurer sjølv på ei slik ei.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Ureinheiter kommer i høyet uansett om ein bruker kombirive eller \&quot\;solo\&quot\; rive.

Jeg er heldig som har jordene rundt garden og har derfor ei sprederive og ei samlerive. Hadde jeg hatt mange km å kjøre til jordene, så hadde jeg nok vurdert ei kombirive. Har ein nabo som har fiorini 420 og han sier at han er fornøyd med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein

Heisann vi har i dag to samleriver ( Kuhn GA 41xx &amp\; GA 7301 ) og en kombirive ( GRS 25 ) til disposisjon.

Kombiriva ble kjøpt brukt for omtrent 10 år siden og fungerte de første åra som både sprederive og samlerive. Dette fungerte greit og det var på den tiden det eneste som var aktuelt i forhold til pris og bruk. Og om vi hadde folk til å presse rundballer så syntes de det stort sett var flott når vi samlet to strenger sammen etter en 2m slåmaskin, i den tiden.

Etter at tia har gått fremover, vi har startet med pressing selv og fått samleriver. Ser vi at det blir en helt annen fart, presisjon og streng etter rakingen nå, og det er uaktuelt for oss å rake med kombirive igjen til vårt bruk.

 

Grunnen til at jeg skrev en litt lang innledning her er at jeg mener at det er bruken og økonomien som må være med å styre hva du bør ha. Ved mye skifting og lang kjøring skal det kanskje en del til før du kan forsvare å investere i to redskaper i forhold til en. Jeg vil også tro tro at kombirivene i dag er noe bedre en vår er. Ved jevn eng og høy stubb bør det gå fint å samle med kombirive også.

Om du skal gå på en del leiekjøring derimodt bør du nok skjekke hvordan rankene blir og om det er greit for han som presser at at du bruker kombirive.

 

Mvh Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonym

Jeg er også ute etter en kombirive.

Lurer også litt på hvordan Fiorini sin kombirive er i forhold til Vicon 300/360. Dette er 2 helt forskjellige typer da Fiorini har tvangsstyrte tinder mens Vicon har \&quot\;rakeskjermer\&quot\; for å samle graset ved raking.

 

Hvem er best på vendiing? Antakelig Vicon da Fiorini kanskje har for lange tinder som gir etter ved vending av tungt gras.

 

Mens ved raking er kanskje Fiorini best da den ikke trenger noen spesiell fart på rotorene for å kunne rake og så kan man kanskje justere denne hardere ned til bakken for å kunne rake rent/ få med seg alt.

 

Er det noen som har prøvd begge og har noen erfaringer å komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...