Gå til innhold

"Liten" traktor til alt mulig på småbruk


erlingba

Anbefalte innlegg

Skal snart overta en gård med hovedsaklig sau.
Det er mye små kjerreveier og krokete jorder. Skogen på eiendommen ligger også kupert til, så stort maskineri er ingen fordel her.

Er vokst opp med MF135 og Fiat 540, så den "nye" traktoren på gården, en 87' Fiat 70-90 fremstår som veldig stor.
Min far har alltid skrudd selv, men det er relativt stort vedlikeholdsetterslep så driftsikkerheten er sånn påsse.

Lurer på å skaffe en nyere traktor for å erstatte 70-90'en, men den bør ikke være større om den skal kunne brukes til alt.
Og med alt mener jeg slå gress, kjøre liten rundballepresse og firkantpresse på ca 100da, brøyte den 6 km lange private veien på vinteren og litt skogsdrift og annet gårdsarbeid.
Budsjettet er så lavt som mulig siden det nok vil være lite overskudd fra drifta de første årene, men man må jo ha noe som er driftsikkert og relativt moderne. 

Foreløpige undersøkelser har pekt ut Valtra A74-95 som den beste kandidaten, men det er ikke flusst av dem på bruktmarkedet.
Ser derfor etter alternativer som vil kunne passe. Og gjerne en traktor som kan brukes litt i skogen uten å måtte kle den helt inn med stålplater.
Tips tas imot med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at Valtra fremstår som et godt alternativ på bruktmarkedet, og de holder seg i pris fordi de tåler å bli brukt. 6000-serien er "anerkjent" som gode traktorer, men de mindre alternativene (X05, X55 og X00-seriene) er heller ikke dårlige valg. Selv om en del av dem begynner å bli "velbrukt". Alle disse har vært innom her, vært lite problemer med dem. Om jeg skal sette fingeren på noe er det vel elektronikken på X00-serien som har voldt mest problemer (og nå har jeg omtrent samme greie med en N101... men det er løsbart). Hvis du tenker laster ville jeg definitivt ha gått for litt nyere modeller og de med vektfordeling tilpasset laster. X00-serien var i allefall dårlig balansert for laster, og A-serien ligner vel strengt tatt mye på disse i oppbygning. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MF300 serie er svært driftssikre traktorer og i samme gate som Fiat 90-serie, lettkjørt. Fordelen med 300-serien er lite rust på hytta og flere på bruktmarkedet. Hadde selv en MF382 med laster i 11år (frem til desember 2018) som jeg selv mener er den beste i 300-serien til altmuligtraktor. Den er lett, sterk og kompakt. Den har akkurat det nødvendige utstyret for småbrukeren som ikke er i traktoren alt for mange timer av gangen.

6140 er tyngre, større, har mer elektronikk og er mye mer moderne på alle måter på godt og vondt. Valtra A-serie er definitivt og et godt valg og veldig populære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått tilbud om å kjøpe en Valtra 605 med endel utstyr av en som holder til i nærheten. 120 for traktor med snøfres, skuffer, pallegaffel og noe annet småtteri. 

Har kjørt den et par ganger før og det er jo en kurant sak, men den er jo litt stor og dorsk. Skulle gjerne hatt noe litt mindre og kvikkere, men samtidig er det praktisk å kjøpe nært og heller ikke blakke seg helt på dyr redskap før man har tatt over gården. 

Er det noe man bør være oppmerksom på med en 605? Skal se på den på søndag, så da får jeg spørre og grave litt om reparasjoner og service. 

Han har også en 5 tonns gravemaskin med pigghammer og en dumperhenger til salgs, så det kan hende man blir blakk allikevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...