Gå til innhold

Pöttinger Faro


Gjest

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med disse vognene? Hvordan er kuttingen i forhold til de gamle lessevognene til Pöttinger, f. eks. Boss?

 

Går det å tømme lasset (med doseringsvalser) i siloen uten at fylltømmeren kveles? Og hvordan virker det med doseringsvalser der det ikke er fylltømmer. Det blir vel bare en haug i midten av siloen?

 

Jeg hadde en Boss1 vogn med HMV avriver tidligere. Denne begynnte å dra på åra, så jeg solgte den før forrige sesong, og kjøpte en billig snitter (fct 900). Må si at jeg savner lessevogna, men er veldig fornøyd med kuttingen til snitteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melkebonde_1

Er det noen som har erfaring med disse vognene? Hvordan er kuttingen i forhold til de gamle lessevognene til Pöttinger, f. eks. Boss?

 

Går det å tømme lasset (med doseringsvalser) i siloen uten at fylltømmeren kveles? Og hvordan virker det med doseringsvalser der det ikke er fylltømmer. Det blir vel bare en haug i midten av siloen?

 

Jeg hadde en Boss1 vogn med HMV avriver tidligere. Denne begynnte å dra på åra, så jeg solgte den før forrige sesong, og kjøpte en billig snitter (fct 900). Må si at jeg savner lessevogna, men er veldig fornøyd med kuttingen til snitteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1
Jeg kjørte et par små lass med Faro-vogna i fjor, erfaringen var at den kuttet mye bedre enn min 15 år gam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1

Jeg kjørte et par små lass med Faro-vogna i fjor, erfaringen var at den kuttet mye bedre enn min 15 år gamle Mengele-vogn. Det gjorde at innleggeren (TKS Royal) gikk mye jevnere. Med Mengele-vogna ble det noe ganger små hauger med dårlig kuttet gras som gjorde at innleggeren vil gå og \&quot\;hoppe\&quot\; på disse haugene. Jeg lesser av vogna direkte på transportbånd som slipper ned graset rett på innsida av siloveggen. Innleggeren går best da.

 

Kjøpte demovogna i vinter, så det blir spennende å prøve om en måneds tid. Skal du kjøre av lasset rett i siloen vil jeg tro at du ikke bør kjøre bakluka helt opp, slik at du får lasset ned langs veggen for at fylltømmeren skal jobbe best mulig med det. Har du kort vei tror jeg det blir for kort tid før du kommer med neste lass til at fylltømmeren rekker å jevne. Det er fordelen med transportbandet, det blir da helt jevnt til jeg kommer med neste lass. Mener selgeren sa at noen hadde vært misfornøyd med innleggeren fordi den ikke rakk å jevne når de tippet hele lass i siloen på en gang (med henger eller avlesservogn).

 

Kjører du litt fart på doseringsvalsene så tror jeg nok den kaster ganske langt ut i siloen. Jeg så en Strautmannvogn hos en nabo som kjørte i en gropsilo i fjor og den kastet langt innover når han stod på kanten og tømte i tom silo.

 

Fordelen med mitt system slik jeg ser det, er at jeg kan kjøre silo selv, uten innleid hjelp. Skulle jeg utnyttet vogna bedre måtte jeg hatt matebord, men da måtte jeg også hatt noen til å stå å passe det, tre el-motorer etter hverandre må ha tilsyn... Jeg skal også bruke vogna i en plansilo som blir bygd i sommer, men da med innleid hjelp til tråkking. Tror jeg prøver å leie en med hjullaster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ung_bonde_1

vurderer også og kjøpe en faro vogn. men lurer på hvordan de er på litt bratt terreng, er ikke kjempe bratt men litt snehaldinger, har også noe litt \&quot\;tung\&quot\; myrjord, blir disse vognene veldig tunge? ser jo at 3500 vogna har en egenvekt på ca 4 tonn... hvor stor traktor kreves? har en TLA 100, er denne stor nokk?? vurderer også finsnitter og elho eksaktkutter.. noen erfaringer?

 

hvordan er disse litt mindre vognene til pøttinger? har 2 tårnsiloer og 2 plansiloer, frykter at vi ikke får pakket bra nokk i tårnsiloene om vi ikke får det bra nokk pakket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melkebonde_1
Jeg tømmer hvert annet lass i siloen men fylltømmer, og i siloen uten fylltømmer. Da får den tid til å jevne, og presse på graset. Spørs om jeg ikke må prøve en Faro...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ung_bonde_1
ser claas har kommet med lessevogner til norge, claas quantum mener jeg de heter.. noen erfaringer?? kuttibg/størrelse/pris?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...