Gå til innhold

Priser på gamle traktorer


Kruste_1

Anbefalte innlegg

Hva er det som har skjedd med prisutviklingen på gamle traktorer de senere år ??

Prisene er jo helt horribelt, 120-130 000 eller mer for en 30 år gammel traktor PLUSS MOMS.

For en vanlig person som ikke får trekt fra momsen så kan man snart bare glemme å få tak i en hobbytraktor til ved og snøbrøyting osv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ny traktor koster 1 million eller mer.
Om du betaler 10% for noe som har samme nytteverdi, men mangler komfort og driftsikkerhet, så er det faktisk relativt rimelig.
Personlig har jeg som deg problemer med å forstå hvorfor gamle traktorer holder seg så vanvittig i pris.. Men.. Det er et marked.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt import lønner seg vil avhenge av valutakurser og hvor gode fraktsatser du får. Pr nå er valutasatsen ugunstig, krona er lav. Det er også en viss tilleggsrisiko ved at det vil være vanskeligere å reklamere på skjulte feil (og få noe gjort med dem), på toppen av at man gjerne velger å kjøpe usett. På den andre siden er det en ekstra gulrot for de med 1-års mva, nemlig at mva ved import nå skal innrapporteres i regnskapet i gjeldende regnskapsperiode, og blir først betalt ved neste mva-termin. Dvs at hvis du importerer traktor fra Sverige 1.januar 2019 og har 1 års mva-termin skal denne først betales ved momsoppgjøret vinteren 2020. På sett og vis et rentefritt lån. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes traktorer på finn.no fra 10000kr til nesten 2 millioner kr,her er det bare å velge.Det finnes nå flere momsfrie traktorer enn noen gang ,pga nedlagte bruk over hele landet. Jeg sparte over 70 tusen på en momsfri case ih 2006 mod. Belarus selger fortsatt en 4 tonns 80 hester til 215000+moms,så selv private kan kjøpe seg nytraktor om ønskelig. Noen overpriser traktoren sin,og får gjerne beholde den lenge. Kanskje ønsker de ikke å selge den heller. En annen ting er jo enorme fraktkostnader,hvis den må fraktes halve landet hjem til eiendomen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markedet er litt spesielt ja, når en gammel Gråtass koster like mye eller mer enn f.eks MF 165. Leita lenge før eg tilfeldigvis kom over den traktoren eg har nå. Hadde sett for meg noe helt anna, men på grunn av prisnivå og at eg er litt "kresen" når det gjelder traktor så tar det tid.

Men må jo si at det er ganske flott med en Ford 8340 som "villatraktor" eller hobbytraktor om man vil :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...