Gå til innhold

Nordsten såmaskin


Anbefalte innlegg

Hei! 

Trenger en såmaskin til et lite og avsidesliggende bruk. Skal benyttes til (ny)etablering av eng.

Har kommet over en Nordsten lift-o-matic til en håndfull tusenlapper. Er dette greie såmaskiner? Selger var sparsom med informasjon og svarte bare at "den er i grei stand" da jeg spurte via melding. Er brukt til såing av gras. 

Noen som har erfaring med slikt utstyr? Hva bør jeg se etter når jeg er og ser på maskinen? Kjennte feil som er dyrt å utbedre? Får man tak i deler til en fornuftig pris til disse gamle Nordstenmaskinene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordsten er solide maskiner det. Selv har jeg en enkel gammel Stokland (grønn rund tank på toppen). Denne er 225cm bred så det går ikke så veldig raskt. Dog er denne kjempefin til både korn, gress, erter m.m. Det er til og med en som selger slitedeler til dem, selv om produksjonen av maskinene opphørte tidlig 80-tall. Veldig enkle å vedlikeholde/justere og fungerer perfekt på "gråtass" størrelse traktor med litt motvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte selv med Nordsten maskin i mange år på nesten 300 mål, fungerte bra det.

Tror faktisk ikke jeg skiftet noen slitedeler når jeg tenker meg om.

Nye deler er jeg ikke sikker på, men det står mange av disse maskinene rundt så brukte deler er nok ikke noe problem.

Veldig presise maskiner, husker at jeg var veldig fornøyd med hvordan den var å stille inn etter at en hadde tatt dreieprøve.

Ting å se etter er rust i kassa og om den ellers har fått vedlikehold/olje, da holder disse veldig lenge!

Greit å kikke etter om labber er rette, fort gjort å kjøre disse skeive hvis en rygger litt med maskina nede..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...