Gå til innhold

Selge gras på rot


Sau_i_utmark

Anbefalte innlegg

Takker for svar! Ønsker å kunne ta betalt PR rundball. Terrenget er flatt, godt drenert og lite sten selv om ikke sten engden har noe å si hvis det selges på rot. Jeg gjødsler selv og ønsker tilbakemelding på hva som er en OK pris å ta for rundballene når graset blir solgt på rot?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke selv presser rundballene, bør du nok holde deg til å ta pris pr dekar.

Har du brukt penger på gjødsling tar du totalen av dette og deler det opp på antal da, og så legger du på litt til egen fortjeneste.

Antall dekar er jo den samme, antall rundballer kan variere enormt.

Liten eller stor diameter på ballen, tørt eller vått grass, harde eller løst pressede baller, tidlig eller sent slått grass...

10 da kan jo gi alt fra 2 til 20 baller alt etter som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdien av en "normal" rundball er rundt 350 kr/stk, slåing/pressing/pakking inkl. plast vil ha en kostnad rundt 150-200 kr/stk. Litt avhengig av grasmengde, da det tar omtrent like lang tid å slå/presse tynn eng som fyldig eng... 150-200 kr/ball vil da være en riktig verdi av graset på rot, men det er kanskje rett å legge seg litt i underkant av dette ettersom du slipper administrasjon/utlegg på jobben. 100-150 er kanskje en rett pris. Stein i enga har absolutt noe å si, da mye stein sliter på utstyret, både slåmaskin og presse (knivene i begge tilfeller). 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

jeg har solgt gras på rot i 11 år nå og tar betalt pr. ball. Vi pleier oppsummere i slutten av desember hvert år hvor kunden sender meg faktura på slåing/raking/pressing/pakking og jeg sender faktura på ballene. Jeg sitter igjen med rundt 200-250 pr. ball avhengig av kvalitet (400-500 baller i året med 2 slåtter). Dette skal dekke sprøyting, pløying, harving, steinplukking, såing, grasfrø og gjødselkjøring samt oppstabling av baller. I tillegg kommer jo vedlikehold av grøfter og gjerder, traktor og redskaper, diesel m.m. I praksis er dette ikke spesielt godt betalt, men man eier og driver sin egen jord som for meg er veldig tilfredstillende sett opp mot bortleie som ofte gjør at ting forfaller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...