Gå til innhold

Gode råd ønsket


unneberg

Anbefalte innlegg

Hei, første gang på forumet her.

 

Vi har 2 gamle traktorer på garden, en MF 2430 ST (tror den er fra 2007) og en enda eldre, tror det er MF 250. Begge er uten frontlaster. Den eldste har slitte dekk og gearboks. Vi bruker den for å koble på vedmaskinen, og kjører veldig lite med den. Den nyeste har vi brukt på garden til alt mulig arbeid, men står nå stille fordi noe i gearboksen er ødelagt (Eiksenteret hadde sett lignende problem hos andre traktoren av samme modell). Har ikke fått hørt enda hvor mye det vil koste å fikse det.

Vårt behov har nå endret seg. Vi gjør i grunnen ingen jordbearbeiding lenger, fordi vi bare har 2 hester på garden nå. Alt jord er leid ut, og vi kommer bare til å drive litt vedproduksjon og hagearbeid/snørydding. Men det ønsker jeg altså frontlaster til.

Har sett litt på priser for brukte traktorer, men har ikke råd til de fleste. Brukte frontlastere finner jeg heller ikke mye av, og siden jeg har ingenting på traktoren fra før, vil det koste ganske mye for å få alt nytt. 

Er det noen som kan anbefale hva som er best? Selge begge og kjøpe noe "nytt"? Fikse opp den nyeste og få frontlaster på den? Noe annet? Jeg er helt nybegynner på det mekaniske. Får til mye, men det skal også tid til alt. Bor i Indre Agder.

 

Mvh, Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny laster koster omkring 100.000,- inkl montering. Tror jeg ville ha solgt begge traktorene, og kjøpt igjen en pent brukt traktor med laster. Verdien av Traktoren din + ny laster, er antagelig dyrere enn en brukt med laster. Når det gjelder den gamle, så er det slik gearkassene er, når de blir mer slitt i overføringen, kommer den til å sette seg fast mellom andre gear og reversj. Gearkassa er usynkronisert, og "skraper/skurrer" derfor når du gearer, dette er ikke slitasje, men sånn den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...