Gå til innhold

Vedkappemaskin


Interessert

Anbefalte innlegg

Har vurdet Vedkappemaskin TR 110. Ønsker å kappe grener og annet avfall til  ved for eget bruk. Skal sette opp vedfyrt anlegg til vannboren varme i boligen. Det blir en del grener fra vedhogst og tømmerhogst. Har stort fyrrom og stor akkumolatortank på 6000 liter. 

Har noen erfaring med slik maskin? Er det en fornuftig investering og å utnytte grenene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er disse maskinene tilgjengelige i Norge? Har tidligere sett tilsvarende system bl.a fra Bilke (S3) og andre merker av vedmaskinprodusenter har vel også slike "hurtigkappere", men de jeg har sett har vært kombinert med en klyvefunksjon som denne ikke synes å ha - og det er mulig også virkesdimensjonen er noe mindre i denne. Vet at Bilke takler dimensjoner opp til 22 cm, og er i så måte en veldig fornuftig maskin til f.eks virke fra veikanter/åkerkanter osv. 

Selvsagt er det fornuftig å utnytte denne type virke, brennverdien er jo stort sett proporsjonal med vekta, og det er bare sossen som fryser om det er noe annet enn bjørk som brenner i ovnen. 

Den som ikke klarer å holde seg varm med oreved kan fryse for min del. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å vurdere kvalitet på slike produkter, med Wee er det vel rimelig enkelt ettersom de ikke legger mye skjul på at dette er relativt rimelige kina-produkter. Som helt sikkert fungerer utmerket til sitt bruk, så lenge en holder seg hard på å ikke overgå de dimensjonene som er oppgitt, og steller pent med den. Hører mange som er fornøyd med slike, og tilsvarende at enkelte kjører de til vrak på kort tid. Utfordringa med alt slikt utstyr er vel at en begynner å tøye grensene for hva maskina tåler og påføre vel mye slitasje. 

Det finnes som sagt maskiner som fungerer etter omtrent samme prinsipp, av litt mer anerkjent kvalitet og jeg tror nok du får hva du betaler for, på sikt. Så er det selvsagt spørsmål om denne type småved er verdt 50' i investering, eller om en skal "kjøre pent" og kjøpe ei maskin til 1/3 av prisen. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...