Gå til innhold

jf stoll 1050


Gjest

Anbefalte innlegg

hei.

vurderer en jf stoll 1050. og lurer da på kor stor kapasitet det er på en sann kontra andre høste metoder. kor stor streng,kva fart og kor stor traktor mann burde ha. har i dag en 125 hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.

vurderer en jf stoll 1050. og lurer da på kor stor kapasitet det er på en sann kontra andre høste metoder. kor stor streng,kva fart og kor stor traktor mann burde ha. har i dag en 125 hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann. kapasiteten varierer nok endel.det som spiller inn er vær og føre,arondering og opplegget du har fot videre transport og behandling av gresset.størrelse på traktor å ranker har selfølgelig også noe å si. For å ta opplegget vårt på andreslåtten nå i år så kjører jeg en traktor med rett i overkant av 150hk traktor på snitteren, 3 traktorer med hver sin underhaug avlesservogn med påbyggde karmer( to 3m og en 3,7m). vikjørte sidelesssing,noe vi stort sett har gått over til over alt vi er(kjører også endel leiekjøring). vi la plansilo ute,jordene ligger så å si rundt siloen, men dårlig arondering på noen. størrelser fra 10 til 60 mål.( disse tre traktorene holdt unna snittetraktoren stort sett.blei littegrann venting på det jorde som lå lengst unna) gresset var breislått og fortørka i godt ver 1 dag og ranket samen med 7,5 meters rive.normal avling. hadde litt yr i lufta under høstinga. resultat ca 22-23 mål i timen inklusive 2-3 syrefyllinger.

 

jeg mener det skal under optimale forhold være mulig å høste 30 mål i timen med normale avlinger.selv om jeg ikke har opplevd det selv enda.det mest reelle er nok å rekne 15-25 mål i timen.

 

når det kommer til størrelse på traktor så går det sånn sett å sette snitteren på en 90 hk traktor åkjøre sakte i små ranker. men for å udnytte snitteren bør du nok ha 140-180 hk traktor.er det bratt å sleipt føre har du nok også behov for vekta på en større traktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar.

sann som teig inndelinga her er den som er lengst vekk 2km og størelse på 10-40mål og alt skall leggast i silo ved fjøsen. vi vill bruke 2 10t hengara og en 6t i starten. all jorda er flat og og det er asfalt til alle. dette må vell vere ei god oppskrift til effektiv slott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan Markus

Ser du vurderer en 1050. Traktoren din holder på flat mark og vil gå heilt greit under normalt gode forhold. Ville ikkje ranka mer en 2 strenger a3m med gode grasavlinger. Så lenge du har så kort vei trur

eg du har nok med å holde to tipphengere a 20-25m3 i arbeid.

Kapasiteten vil nok ligge mellom 12-25 da i timen grasmengde/ type

tørrstoff betyr mer enn hk på traktor. Me hadde 1050 tidligere men

har gått over til å leie Jaguar pga kapasiteten legger inn 600 da på

ein dag,med 1050 så brukte me 3dager tar 4 slåtter pr år. Alt etter

kor stort areal du skal høste ville eg vurdert Jaguar eller lessevogn

av typen Pøttinger. Så lenge du har jorda så nær fjoset kan det være like effektivt. Me har jorda spredt mellom 0 til 6/7km borte så for oss

er Jaguar det rette men må være 3-4 til å kjøre heim gras og hjullaster i stakken.Velger du lessevogn kan du spare to mann og to traktorer og kapasiteten på dei vognene er veldig god har eg sett men då må du skulle du nok hatt litt mer hk under panseret.

 

Lykke til med valget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan markus: Kor på vestlandet bur du då? Viss du skal køyre med Jaguar på Vestlandet må du i alle fall ha 4wd. Det er mangen potensielle kundar, men problemet er nok at det er litt langt mellom dei, slik at det vert mykje transport. Men med tanke på at dei fleste store samdriftene nyttar rundballemetoden, så kan du jo føreslå å gjere det for samme pris med snittar. Trur ikkje eg ville vore i tvil om kva eg ville leigd:-) Men då tenker eg fyrst og fremst på utesilo. I Tårnsilo trur eg kansje at jaguaren vil kutte det for mykje! På 1050 kan du jo plukke ut knivar i tilleg til å gire den opp. Mogleg at du kan det på Jaguaren og?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Jan Markus

Tror ikkje det er noen god ide og satse på jaguar til tårnsilo.

Den kommer til å stå mer og vente enn å snitte. Det å kjøpe en

gammel slitt Jaguar kan fort bli dyrt. kompliserte maskiner med dyre

deler som må være skikkeligt justert og vedlikeholdt. Vil ikkje være negativ men for å ha nytte av jaguar er det en forutsetning med plansilo. Ellers må du fylle to tre tårnsiloer samtidig med x antall

avlesservogner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

bur i sogn og fjordane(stryn). er en del samdrifter her ja. er medlem av ei sjølv, har ca 700mål her. men og leige seg ut vil noko ikkje bli problem da vi slår på veldig forskjellige tidspunkt. sjølv om transporten blir lang her.

men er ikkje marktrykk et problem på sjølgåande snittar. har ikkje so mykkje kunskap om slike. med tanke på vekt og framkomlig het. var lit av den grun eg var interisert i den 1050 en. da den ikkje er so tung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...