Gå til innhold

Kverneland vs Pøttinger slåmaskin?


Gjest

Anbefalte innlegg

Skal snart bestille meg ny slåmaskin. Og valget står mellom Kverneland 4332CT m/BX-belte og Pøttinger 3007 T-ED Collector.

 

Kverneland 4332 er vell omentrent samme maskinen som 4232. Da lurer jeg om det er noen som har erfaringer med disse maskinene? Vil gjerne høre om positive og negative sider ang maskinene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn_1

Skal snart bestille meg ny slåmaskin. Og valget står mellom Kverneland 4332CT m/BX-belte og Pøttinger 3007 T-ED Collector.

 

Kverneland 4332 er vell omentrent samme maskinen som 4232. Da lurer jeg om det er noen som har erfaringer med disse maskinene? Vil gjerne høre om positive og negative sider ang maskinene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1
Jeg har en 3m Pöttinger slepemaskin uten belte. Denne er jeg meget godt fornøyd med. Den slår fint selv i høy hastighet, og er solid bygd. Eneste negative er servicen før AK-maskiner tok over.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For guds skyld, hold deg langt unna pøttinger med collector. Pøttinger fungerer fint uten collector, men med er den garantert helt tragisk! Kvernland fungerer fint har jeg hørt, men John Deere`s 3m maskin skal vist være enda bedre.

 

Bare ha disse på prøve så skal du nok få samme erfaringen du også!

 

Den beste måten å teste disse på, er å slå i utforbakke. Da klarer ikke de med collector å kaste graset bak på transportbåndet, bortsett fra de nevnte merkene. Blir mye gras som ligger igjen på bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn_1

Tracker: Hvor lett er det og rengjøre maskinen? Jeg hadde før en Kuhn FC302 og den var grusom eg vaske, da det var mange små kroker og hulrom rundt over alt.

 

pøttinger vs kvernland: Har du prøvd Pøttinger med belte selv? Siden du sier at Pøttinger med Collector garantert er tragisk?

 

Får ikke muligheten til og prøve noen av maskinene før jeg kjøper, derfor ønsker jeg tilbakemeldinger fra folk som har slike maskiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett pøttinger i drift med belte, og jeg har kjørt den selv. Få maskinen til gards på prøve før dere tar en avgjørelse.

 

Den ER helt tragisk på vått, tungt gras. Særlig ved kjøring unna bakke.

 

Ring Kløfta og gi dem noen kritiske spørsmål så skal dere få se!!

 

Si bl.a at dere ikke vil betale maskina før dere ser at den virker!!

 

Tviler på at dere får noen garanti på det!! Bare prøv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjører Kverneland 4228 med bx belte og også den har problemer med å få gresset bak på belte. Dette er værst i nedoverbakke samt ved lite og ved vått gress (dette er det en del av på 2-3 slåtten på vestlandet) .

Det kan se ut som farten på noe av gresset i enden av crimperen har for liten fart, alternativt blir hindret av kanten i infestningen av ledeplatene og faller ned før det når belte. Men dette har vært vanskelig å finne noe løsning da en stort sett er alene ute å slår når det inntreffer og det dermed er vanskelig å finne ut av.

Mulig vi har en mandags utgave men dette er iallefall vår erfaring. Resultatet er at der vi ser vi kommer til å få problemer bruker vi rake for å unngå irritasjon.

Ellers så siger sylinderne litt noe som kan være iriterende når en kjører et stykke langs vei og må heise maskinen opp etter en stund.

Men igjen vår maskin er fra 2006 det er kanskje bedre nå.

Foruten dette så er vi fornøyde med maskinen, den er lett med store hjul. Den slår også fint og flyter fint over hindringer.

 

Mvh Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om problemet med belte på Pøttinger i sommer. Problemet ble vist løst ved å bytte rotoren i crimperen. Har sett den som ble byttet ut, og den hadde plastfingre. Vet ikke om den som ble satt inn er standardvare, eller laget spesielt for å løse problemet med den ene maskinen.

Hele saken fikk en viss oppmerksomhet i AK-systemet og hos Pøttinger, så jeg tror det finnes folk på Kløfta som kjenner løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en John Deere 530 med samlebånd og automatisk stubberegulering. Ved å stille crimperen på max, (stålfingrer) og finjustering av sidevinger og bakvingen så fungerer denne maskinen utmerket på alle typer gress.

 

Hvis crimperen stilles av, så virker det som også denne maskinen søler som de andre maskinene. Så på meg virker det som om det er crimperens store diameter med en kombinasjon med stålfingrer og hjulenes vinkel slik at samlebåndet kommer veldig under crimperen som gjør at JD fungerer så godt. Jeg har selv erfart dette da jeg har sett og prøvd Pøttinger med samlebånd og jeg har eid JF også med samlebånd.

 

Jeg anbefaler John Deere 530 med grouper (samlebånd)

 

Jeg eide 7,5 meters kverneland samlerive før, men etter at kjøpte meg ei slåmaskin som fungerte opptimalt med samlebånd, så har samleriven blitt overflødig.

 

Kjøpte meg strenglufter i sommer og er storfornøyd med denne kombinasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...