Gå til innhold

Salg av nabogård ..


Anleggsbonden

Anbefalte innlegg

Hei. Har en nedslitt småbruk/gård som ligger tett intil gården min som nå er lagt ut for salg . Bygningsmassen er av svert dårlig forfatning og har ikkje vert bebodd dei siste 25 årene. Kunne i utgangspunktet tenkt meg kjøpe jorda men prisen i taksten er sat så skyhøyt at det er bare til å glemme. Men det som eg lurer på er om eg kan kreve at megler informerer om at det drives aktivt landbruk i nabolaget for i prospektet er det ikkje nemt med eit ord at det drives noe form for landbruk i nabolaget tvert imot legges det frem som eit stille paradis med fuglesang og rolige sommerkvelder. Eg er ikkje ute etter å lage trøbbel for selger men eg skjønner jo at opplegget her er å få mest mulig for rønna og at en eller annen med kapital kommer inn overtar og renoverer bygget til god standar for så og bruke det som bolig eller fritidsbolig men eg frykter at om ikkje det blir beskrevet og advart på forhond om drifta eg har i prospektet så kan eg risikere få en hau med klager og dårlig naboforhold i fremtida med ny eier når det kjøres møkk eller jobbes sene kvelder eller netter i onnene. melkeanlegget starter og 2 ganger om dagen og ventilasjonsystemene durer . om det i det minste er nemt i prospektet at det drives aktift landbruk i nabolaget så føler eg at eg vil stille litt sterkere  ved en eventuel konflikt for då er dei gjort oppmerksom på det før handel ble ingått. Er det noen som veit om eg kan kreve dette av megler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en kornåker 15meter fra stuevinduene og jeg syns bare det er koslig de få ettermiddagene/kveldene bonden er ute å kjører. Det er mer slitsomt med han andre naboen som står med vedmaskin noen hundre timer hver vår. Eller den tredje med hund som står å bjeffer kveld etter kveld..

Fellesnevneren for alle naboene, er at de er i sin fulle rett til å holde på og det er min plikt som er interessert i et hus og også vurdere nabolaget. Her er det og fuglekvitter, stille og fint. Hvis jeg ikke klarer å leve med naboene, så får det være mitt problem, ikke naboene sitt.. Og den som er minst plagsom er bonden.

Med kornvifte kan det kanskje være litt skjenerende for naboene, men den hører ikke vi noe til.

Du kan jo kanskje ringe til megleren og si hva du mener om prospektet, men jeg hadde fint informert om at du driver med landbruk og de må de nye eierne fint innfinne seg med i all den tid du driver, og tomten din er regulert for LNF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

folk som kanskje ikkje har peiling og som kan finne på å klage. For det gjer folk, dei klagar på alt mogeleg. Sjølv her i bygda der "alle" er frå gard eller har vakse opp som nabo til ein gard er det forbløffande kva ein får høyre. Til og med somme som sjølv har drive gard for få år sidan sutrar over during frå traktorar og møklukta når ein er ute med vogna. 

Snakk med seljar/meglar og gjer merksam på at du er der og kjem til å lage ein del lyd og lukt og demonstrer dette så tydeleg du kan når det er visning. Ikkje for å vere vanskeleg, men for at kjøpar skal vite kva som ventar.

Når (om :-) ) bruket er komne på nye hender kan du ta ein tur bort og snakke med dei nye naboane og forklare korleis det brukar å vere hos deg og legge til rette for eit godt naboskap vidare.

Då er det ikkje mykje meir du kan gjere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...