Gå til innhold

Ny motorsag vil ikke starte


Gjest

Anbefalte innlegg

Heisann! Kjøpte meg ny bensin sag på partieksperten i går, merket er PowerPlus motorsag POWXQG4060. 

Fulgte monteringsveiledning til punkt og prikke ang. Montering av sverd og kjede, da jeg ikke er veldig erfaren med motorsag. Fylte på ferdigblandet 2 taktsbensin fra felleskjøpet, fylte på kjedeolje og primet ballongen et par ganger. Trakk ut chocken helt og dro i snoren men ikke tegn til liv i sagen. 

Som sagt så fulgte jeg instruksjonen helt slavisk og har prøvd å justere dysen litt frem/tilbake men fremdeles ingenting. Kontaktet leverandør i dag og fikk byttet inn til ny sag. Monterte sverd og kjede ihht. monteringsveiledning, fylte på drivstoff og forsøkte ny kaldstart men fremdeles ikke noe liv. Føler at jeg har gjort alt det åpenbare men det må være noe jeg bommer helt på. Har lest veiledningen nøye men forstår ikke hva jeg gjør feil. Veldig frustrerende! 

Link til sagen: https://partiexperten.no/produkt/hus-og-hjem/verktoy2/powerplus-motorsag-powxqg4060

Link til drivstoffet: https://www.felleskjopet.no/butikk/smoeremidler-og-drivstoff/bensin/bensin-miljoe-2takt-5l-fk-50299848/

Alt tips mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Det er sikkert en stoppknapp eller noe? Den må naturligvis være "på" slik at den ikke bryter tenning. Noen sager har en funksjon for å holde litt gass under oppstart. Sier instruksjonene noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gabrielsen

Det fins en På/Av knapp ja, og denne står naturligvis i På stilling. Har forsøkt å gi litt gass under oppstart uten hell.

Kaldstart sitert fra veiledning

  • Aktiver kjedebremsen (beveg håndvernet fremover og fest det). (Fig 9a).
  •  For å starte sagen må du trykke knappen (PÅ/AV-knappen) til PÅ-stilling (I).(fig. 9a)
  • Trekk ut choken (A) til det punktet hvor den smekker på plass. (Fig. 9b)
  • Trykk 3-5 ganger på fylleballongen.
  • Plasser sagen på et fast og jevnt underlag. Hold sagen godt på plass med foten, som illustrert. Trekk i startsnoren flere ganger til du hører at motoren vil starte. (Fig. 9d)
  • Choken stanses automatisk når du trykker på gassen. (Fig. 9e).
  • Trekk hardt i startsnoren til motoren starter. (Fig. 9f)
  • Trykk lett på gassen. (Fig. 9g)
  • Trekk bremsespaken tilbake for å løsne kjedebremsen. (Fig. 9h)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Ta med deg sagen tilbake til der du kjøpte sagen,  så får dem til å prøve å starte sagen for deg. Så får du dem til å vise deg hvordan du skal starte sagen på riktig måte. Hvis ikke dem som har solgt sagen klarer å få start på sagen så er bare å kreve pengene tilbake, da har du fått et produkt som ikke er iorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gabrielsen

Har tatt ut pluggen og rengjort den flere ganger, sjekket for gnist og sørget for at den var godt montert. Jeg stusset på om det kunne vært drivstoffet. Jeg bruker felleskjøpet sin ferdigblandet miljøbensin, og antar den skulle passe alle bensinsager?

Skal ta den tilbake til leverandør igjen etter helgen, da deres ekspert på motorsager kommer tilbake på ferie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hvor mange ganger har du dratt? 3 eller 100? Er den helt død? Høres ikke ut som det er noe liv i det hele tatt? 

Fylles ballongen med bensin? 

Er pluggen helt tørr eller er den fuktig? 

Du har ikke fått fyllt bensin på feil tank? Altså bensin på oljetanken og motsatt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gabrielsen

Sikkert dratt opp mot hundre ja. Ballongen fylles med bensin pumper videre inn i motoren. Pluggen er fuktig, rengjort og fuktig igjen. Har fylt bensin på bensintanken og kjedeolje på oljetanken. (Den andre tanken merket med et kjede ikon). 

Dette er frustrerende fordi jeg føler det aller åpenbare er gjort, men likevel er det ikke overhode ingen tegn til liv i sagen når jeg drar. 

Har som sagt fulgt instruksjonsboken til punkt og prikke. Kan det være at min sag må ha en veldig spesiell bensinblandig? Jeg bruker nå felleskjøpets sin totakts miljø bensin.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss pluggen er våt så har du trekt for lenge med choken på. Prøv uten, eller bare 1-2 trekk med og så uten.

Sjekk at luftfilter er ok...kunne jo nesten tro at det var tettet igjen sånn som du beskriver det.

Bensin har ingenting med saken å gjøre. Det er litt forskjell på de ferdigblandede, men dette har med smøring å gjøre bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gabrielsen

Takk! Jeg dro ut pluggen og rengjorde den, så dro jeg uten plugg en del ganger. Jeg tror ærlig talt at jeg hadde druknet maskinen med choken....

Satt i pluggen igjen, dro litt mens jeg gasset og plutselig brølte den av gårde. Fikk start på den i går kveld og den gikk som et uvær! Nå bærer det ut til skogs.

Takker alle for tips og forslag!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...