Gå til innhold

Småskala storfehold


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg skal ta over et lite bruk på sørlandet hvor det ikke har vært drift på alle herrens år. Det er ca 35-40daa skog/utmarksbeite og det sammeav dyrket mark. Dyrehold vil være hobbybasert og første målsetning vil være å få det til å gå i null (ikke regnet med arbeidstimer jeg legger ned i det såklart). Deretter hadde det vært morsomt om det kunne blitt en biinntekt.

Jeg har i utgangspunktet kikket på raser som kan gå ute hele året siden fjøset er i dårlig stand og ikke blir oppgradert med det første. Høylandsfe og hereford så ut til å være de mest aktuelle? Har også vært innom tanken på villsau. Men her stopper det for min del. Har ingen kunnskaper om hvor mange dyr man kan ha på et såpass lite område av de overstående rasene? Hvor mye bør man beregne av ekstra fôr vinterstid? Finner lite info om fôrplaner til høylandsfe. Hva vil det være lurt å satse på for at dette ikke bare skal bli en diger utgift?
Svar mottas med stor takk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Fjordgeita

Er det et hobbybasert husdyrhold du vurderer, kan jo ammegeit være noe å tenke på. Det er sosiale dyr som er relativt greie å handtere.

På det arealet du har til rådighet er det nok ikke grunnlag for så mange storfe, men du kan nok greit klare å drive med rundt 20 ammegeiter.

Det er jo såklart om målet ditt er å holde jorda i hevd og er åpent kulturlandskap, til en "lav kostnad". Husdyrhold er jo ikke kostnadsfritt.

Vil du ha inntekter, krever det at du selger kjøttet privat til kunder som er villige til å betale det du krever!

Før du bruker penger på rådgiver, gå en runde med deg selv og finn ut mer om hva du ønsker å drive med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

ska dele litt av mi erfaring. Har vært melkekubonde i 3 år nu. Overtok hjemgård til min samboer, ho og mæ, null peiling men satsa fullt ut. Hær va melk- og kjøttproduksjon. Du si dyreholdet vil være på hobbybasis. Ska du lykkes og ikkje tape så e mitt inntrykk at fokus må være hundre prosent. Ikkje hobby. Å ha dyr kreve enormt mye ska dæm ha det bra. Det gjeld hund, katt, ja alle typer dyr åsså men storfe kreve masse. Veterinær koste, grovfor koste, kraftfor koste. Daglig tellsyn kreves, beite bør pusses og stelles hvert år. Beitepusser koste. Å bruke traktorn te beitepussing koste. Gjerde må du ha. Koste masse, strømgjerdeapparat koste, strømgjerdettester koste, strømtråd påler koste, det koste å sette opp gjerde, det koste å fløtte det etterhvert under beiting. Under daglig sjekk av dyran finn du kanskje ett som e sjuk. Veterinær må tellkalles. Ka nu? Kanskje må du ha fanghekk / boks førr å låse av dyret førr behnadling. Ikkje bære å få tak i sånn i full fart. Greit å ha ståanes men koste masse å kjøpe. At enkelte raser kan gå ute heile året ja. Det kan dæm fleste. Har sjøl NRF kastratoksa som går ute i 2 år heile året. Men ute heile året meines ikkje UTE. Du ma ha ett bygg som dæm kain gå inn i. Kravet e 3 tette vegger med mulighet førr å stenge samt tett tak, frostfritt grovfor og vann. Sjøl bruke æ rundbuehall, bære hall, tett på 50 000,- inkl frakt og moms. Det bygget du MÅ ha tell utegående dyr, uansett rase, ska kunne tømmes førr sjit. Men aller først før dyran fløtte inn, bør du fylle hallen med 40 - 50 cm lag med flis og / eller halm, gjerne kombinasjon. Flishugger koste masse, halm e ikkje gratis heller samt vanskelig å få tak i. Men førr å tømme hallen eller bygget etter ei tids bruk så e det kjekt å ha nokka å måke ut med. Traktor går men det enkleste e med minilaster førr å komme godt tell. Minilaster koste MASSE. Og vinterstid må dæm jo åsså ha for. Regne med du da har slådd og pressa rundball tell dæm? Eller kjøpt? Det koste, begge deler. Bære det å kjøpe dyran koste. Allerede dær går du i minus! 

Det koste dessverre masse og det luraste å satse på som hobby vil være modellfly, selv det koste! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjordgeita

Voldsomt til slakt da...

Det finnes jo folk som bruker millioner på fancy biler, sydenreiser, elektroniske duppeditter eller annet vås og fjas.

Skulle jo heller oppmuntre folk til å bruke slantene sine på å starte opp med dyrehold og beitedrift!

 

Stå på sier nå jeg! Dette er jo tross alt mer matnyttig enn de andre hobbyene som finnes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er en hobby du MÅ utøve hver bidige dag. Du fjerner friheten din. Må være mye bedre å leie ut billig til en som trenger beite, føre litt tilsyn for han. 

Synes det spretter opp fjøs for ammekyr over alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...