Gå til innhold

Valtra n114 reg. 50km/t uten fjærende framaksel


Kobelco

Anbefalte innlegg

fikk levert en ny valtra n114 h i vinter, noe kluss ble det i forhold til utstyr å dekk som ble avtalt i kontrakt. Noe fikk vi rettet opp i, åsså ble den levert med 540 istede 600hjul som det sto i kontrakten. Åsså ble den levert med 50 girkasse istede for 40. Men en ting stusser jeg litt på,for  det finnes ikke fjæring i framaksel, kun hyttefjæring,men er ikke dettte et krav ? Traktoren går jo 55 på flatmark så det er jo ikke noe tvil. Er dette egentlig lov, godkjent??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

D var vel noen JD selgere som satte ut rykte om krav til forakselfjæring. Aldri vært krav om det for 50 km/t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare å sjekke hva som står i vognkort. Det skal stå spesifikt at det er en 50 Km traktor T5 ellers så er det ikke det. Valtra har en lang historie med å selge 50Km traktorer som er godkjent og registrert for 40, og det er jo ren svindel i tillegg til at dette undergraver hele ordningen med 50 Km. Og JA, det er krav om fjæring på styrende aksel for 50 Km.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der skrives det om krav til bremseanlegg. Uansett så må du sjekke i vognkort, står det spesifikt at dette er en T5 50 Km/t er den registrert for det. Står det ikke er dette en ulovlig trimmet 40 Km/t traktor, noe som Valtra har en lang tradisjon for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...eller Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr som den egentlig heter, regulerer kravene som stilles til ulike kjøretøy. Ettersom det ikke står noe om fjæring på styrende aksel for 50 km/t traktor i den forskriften (jeg har lett en stund i hele forskriftsteksten uten å finne noe, korriger meg gjerne) finnes ikke et slikt krav. Det eneste tilleggskravet jeg klarer å finne er dette med bremseanlegg.

Litt frisk påstand at AGCO/Valtra rutinemessig leverer ulovlig trimmede traktorer. Det er tross alt en av de større, seriøse aktørene i bransjen det snakkes om og ikke noen 16-åring fra Sandnes med bak-fram-caps... ; )

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og gratulerer med en flott traktor:)

Er den godkjent, ja så er den godkjent. Valtra leverer kun 50km/t kasse uansett om det er en 40km/t traktor, men den er sperret på 40, enkel sak å få begrensa den til 40km/t om du heller vil det. Men vi har en Valtra 6850, 2007mod, den er en 50km/t traktor orginalt fra fabrikk, godkjent i Norge, har ingen framaksel fjæring eller hyttefjæring. Så det går ann. Mye rart sakt om det med 50km/t traktor og fjæring/ikke fjæring på framaksel, men kraftigere bremser, det er det. Så mange kan si og mene det de vil, men det er en gang slik, at det er typegodkjent slik, så da er den lovlig.

Står det 50km/t på merknader på vognkortet, så er den godkjent for 50;) 

Men om dette skaper problemer for deg, så er det en smal sak og "klasse" den ned til 40, men da vil jeg mene forhandleren i dette tilfellet bør ta saken og regninga. Og du bør få de hjula du har bestilt! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og gratulerer med en flott traktor:)

Er den godkjent, ja så er den godkjent. Valtra leverer kun 50km/t kasse uansett om det er en 40km/t traktor, men den er sperret på 40, enkel sak å få begrensa den til 40km/t om du heller vil det. Men vi har en Valtra 6850, 2007mod, den er en 50km/t traktor orginalt fra fabrikk, godkjent i Norge, har ingen framaksel fjæring eller hyttefjæring. Så det går ann. Mye rart sakt om det med 50km/t traktor og fjæring/ikke fjæring på framaksel, men kraftigere bremser, det er det. Så mange kan si og mene det de vil, men det er en gang slik, at det er typegodkjent slik, så da er den lovlig.

Står det 50km/t på merknader på vognkortet, så er den godkjent for 50;) 

Men om dette skaper problemer for deg, så er det en smal sak og "klasse" den ned til 40, men da vil jeg mene forhandleren i dette tilfellet bør ta saken og regninga. Og du bør få de hjula du har bestilt! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, sjekk i vognkort. Men at Valtra har solgt og levert mange 50 kilometre som er helt vanlige trimmede 40 kilometre registrert for 40 men går i 50 og er solgt som 50 er en kjennsgjerning. Naboen hadde en blandt annet. De er helt vanlige 40 kilometre med delte felger, uten ekstra bremsekraft, uten fjæring osv. Har selvfølgelig ikke tall på hvor mange slike som er levert, men det er ikke få. Men er betenkt hvis de fortsatt holder på slik. Disse som ble solgt som 50 og registrert som 40 er jo også ren svindel.

Det verste med denne praksisen er at den undergraver hele 50 kilometersregelverket. Vi bruker jo argumenter som at 50 km traktorene har bedre bremser, helsveisede felger og fjæring på foraksel som gir bedre kjøreegenskaper. Alle traktormerkene leverer dette bortsett fra en del Valtra. Nå er jo ikke disse N modellene de verste, men M og T modellene som ble jukset til 50 uten fjæring er jo i tillegg de traktorene som i utgangspunktet har de dårligste kjøreegenskapene grunnet foraksel midt under traktor.

Jeg skjønner egentlig ikke at dere Valtrafans forsvarer dette, til syvende og sist kan dette føre til at hele 50 Km/t ordningen går fløyten. Jeg synes også vi må jobbe for at 16 åringer skal få kjøre 50 Km traktor, men da bare i 40. Argumentet er jo at 50 Km traktorene har bedre bremser og fjæring på foraksel som gir dem bedre kjøreegenskaper og gjør dem tryggere. Men dette ser det ut til at Valtra ikke bryr seg nevneverdig om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mye merkepropaganda Rune? 

Fjærende framaksling er hyggelig det, men ei et krav.

Skrudde felger levert på 50-traktorer har vel kommet fra cirka alle forhandlere opp gjennom.

40-traktorer som blir trimma til å gå i 50 kom også ut i det jevne fra både den ene og den andre. Kan nevne Deutz og JD på stående fot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av naboene mine har en bruktimportert Valtra N 111. Den går i 50, har ikke forakselfjæring eller helsveiste felger. Den var innom biltilsynet da den ble registrert og den er registrert for 50. Hvis ikke Statens Vegvesen får til dette riktig, skal man forvente det av alle andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, mye nytt her som skrives , men i vognkortet står det ikke noe om hastighet. På merknader står det noe om begrensninger angående hjul dim. Men et søk på reg nr på statens vegvesen Sine sider står det  faktisk 50 km/t på denne traktorn .Så denne Må nok være lovlig reg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...