Gå til innhold

Villsau lamming


Lie

Anbefalte innlegg

Holder på å bygge meg opp en besetning av villsau. De går på talle inne i låven. Men forer de ute i en luftegård med rundball. De kan gå inn og ut som de vil. De har god plass både inne og ute. Og så lurte jeg på hvordan dere som driver på samme måten gjør det i lamminga? Lager dere binger til hver enkel søye inne eller lammer de fritt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

La dem lam fritt påse tørre områder. Har 200 dyr som lammer ute ? går helt fint. Eneste du må passe på om du forer med rundball og kårg er lamma ikke klemmes i mellom kårga og ballen ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd nesten alt nå på utegan. Det som funker for meg var å få kårga opp i høyden. Så dem spiser under. Noe tap på ballen blir det men ikke så mye som når ballen får vær på bakken. Begynte med 10 dyr villsau i sin tid. Få dyr og en ball blir mye gris. Jo flere dyr det kommer til så går en ball radig unda og spillet er minimal. Forer heller ofte med baller en å ha mange tilgjengelig i innhegningen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd. Jeg skal fore de inne med tørt løshøy. Har 30 vinterfora nå. Går på talle inne. De går inn og ut som de vil selv. Noen tips om hvordan jeg burde fore inne? Tradisjonellt forbrett? Eller? Klarer ikke bli enig med meg sjøl. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...