Gå til innhold

Vurdere leie ut til beite til høsten, hva bør såes?


Anbefalte innlegg

Lurer på å  så i , og leie ut til beite  ca 70 daa, alt sammenhengende.   Dette er jord som er i karens  pga overgang til økologisk.

Men hva bør jeg så her, hvilken frøblanding  egner seg best, tenker kansje både  storfe og  sau..

For dette med høstbeite er vel noe som mange kunne tengt seg?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, om området og jordtype passer, så kan hundegras være en god ide til både beiting og slått :) sådde 50daa med hundegras i fjor på ett stykke, varierende jord med myr, sand og fin silt/mold. Er i midt Norge, på fosen. Bra avling i fjor, 3 slåtter prøvde jeg på førsteåret, og ser ut som det overvintra godt, og er allerede i voldsom vekst, glad i hustyrgjødsel og annen nitrogen. Må si at dette er konvensjonelt, men med tanke på hvor villig d er, avling og overvintring(bedre enn raigras) så vil jeg tro det passer perfekt til dit bruk :) ellers så er jo en tradisjonell beiteblanding greit valg, ellers er jeg litt glad i å sette sammen egen blanding til beite, gjerne med mye kvitkløver, velg da gjerne en middels eller høytvoksende sort. Kan sjekke opp hva jeg har mikset selv om du vil det? 

Uansett så finner du vel noe som duger :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Anbefaler helt vanlig beiteblanding med kløver. Den blir bare tettere og bedre med årene, tåler kraftig beiting.

Om du vil beite med både storfe og sau, så anbefaler jeg å beite med storfe først og sau etterpå. Storfe liker svært

dårlig å beite der det har gått sau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...