Jump to content

Valmet 505 40km

Guest

Recommended Posts

Hei! Eg har nettopp kjøpt meg ein Valmet 505 1987 mod. Kjempe fornøyd med traktoren men det eineste er at den går litt seint (28-30kmt). Har hørt at man kan gjøre noko med girkassen for å få den til å gå i 40kmt, er det nokon som har erfaring med det eller veit korleis eg kan gjer det? ?

Takk for svar på forhånd :)

Du må skifte aksel i hurtig gearet,dette sitter i framkant av gearkassen,og nås gjennom en luke i gulvet.

Pto-clutchen må også demonteres,og den gjennomgående akselen til pto,dras ut,dette tas bakover.

Samtidig kan det være greit å skifte koblingshylsen mellom hurtig gearet og motor/clutch,da denne gjerne er slitt etter x-antall timer.

Jobben tar noe tid,å det blir også fort 5000-8000kr i deler,så dette må seest opp i mot behovet,

En annen ting er at viss den nevnte hylse er slitt,så sliter denne ut akselen og begge deler må skiftes.

Når dette inntreffer vil nok variere,ut i fra bruk,men et sted mellom 8000-12000 timer.

Guest Pellineüte

Sier ikke modellbetegnelsen om hurtiggiret gearer opp eller ned? GLTZ vs. GLTX. Da blir det som 55 skriver at en aksling i gearkassa må skiftes for å få høyere fart.

Guest Anonym

På GLTX modellene girer hurtiggiret ned og på GLOX modellene opp. Det var vel bare 805 som giret opp og hurtiggiret var plombert på høyeste gir. Når denne ble fjernet var hastigheten over 45 km/t. Bokstaven Z tror jeg står for veiavhengig kraftutak. Turtallet bør vel ikke overstige 2350- 2400 på disse motorene?

• 1 month later...
  • 4 weeks later...
  • 3 years later...