Gå til innhold

Valmet 505 40km


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei! Eg har nettopp kjøpt meg ein Valmet 505 1987 mod. Kjempe fornøyd med traktoren men det eineste er at den går litt seint (28-30kmt). Har hørt at man kan gjøre noko med girkassen for å få den til å gå i 40kmt, er det nokon som har erfaring med det eller veit korleis eg kan gjer det? ?

Takk for svar på forhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må skifte aksel i hurtig gearet,dette sitter i framkant av gearkassen,og nås gjennom en luke i gulvet.

Pto-clutchen må også demonteres,og den gjennomgående akselen til pto,dras ut,dette tas bakover.

Samtidig kan det være greit å skifte koblingshylsen mellom hurtig gearet og motor/clutch,da denne gjerne er slitt etter x-antall timer.

Jobben tar noe tid,å det blir også fort 5000-8000kr i deler,så dette må seest opp i mot behovet,

En annen ting er at viss den nevnte hylse er slitt,så sliter denne ut akselen og begge deler må skiftes.

Når dette inntreffer vil nok variere,ut i fra bruk,men et sted mellom 8000-12000 timer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pellineüte

Sier ikke modellbetegnelsen om hurtiggiret gearer opp eller ned? GLTZ vs. GLTX. Da blir det som 55 skriver at en aksling i gearkassa må skiftes for å få høyere fart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

På GLTX modellene girer hurtiggiret ned og på GLOX modellene opp. Det var vel bare 805 som giret opp og hurtiggiret var plombert på høyeste gir. Når denne ble fjernet var hastigheten over 45 km/t. Bokstaven Z tror jeg står for veiavhengig kraftutak. Turtallet bør vel ikke overstige 2350- 2400 på disse motorene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...
  • 3 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...