Gå til innhold

Maskinsamarbeid


Rust

Anbefalte innlegg

Hei

Er det noen som har noen synspunkter eller erfaringer på hvilke redskaper som egner seg til å samarbeide med nabobønder om. Jeg antar at det er en stor fordel at redskapet ikke er av det slaget som må brukes på et veldig spesifikt tidspunkt, slik at det ikke blir krangel om hvem som skal bruke det når f.eks. værforholdene ligger til rette. Ellers er det kanskje en fordel at det er redskaper som er lette å bruke og slitesterke, siden skader eller uhell lett kan skape uenighet. Jeg tenker å drive økologisk med korn og grasproduksjon, 130 daa. Skålharv, langfingerharv, kompostvender, beitepusser, kvistkvern, gjødselspreder (gafner) er noen eksempler på hva jeg skulle hatt. Noen synspunkter?

Hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har drevet maskinsamarbeid gjennom 30-40 år og har litt erfaring. Samarbeid om det meste. Når du samarbeider kan dere kjøpe større/mere effektivt redskap slik at kapasiteten egentlig ikke er noe problem. I tillegg får dere råd til å kjøpe en del mere spesialisert utstyr, i mitt tilfelle steinutstyr som er dyrt.

Dere vil få en del krangler, husk bare på at når du er mest forbanna på naboen må du tenke på at hadde dere ikke hatt samarbeidet ville dere ikke hatt råd til dette redskapet i det hele tatt.

Og så er dere nødt til å lage noen regler. Det er mest to punkter som krangles om:

1: Når du setter på et redskap så må det brukes. Ingenting er mere irriterende enn at naboen setter plogen på traktoren på mandag og har tenkt å pløye på Torsdag, han vil bare sikre seg at den er ledig på Torsdag. Eller at han setter på plogen og pløyer en liten time hver dag.

2: Den som havarerer redskap bestiller deler og tar iniativ til reperasjon. Er irriterende at naboen har havarert og bare parkert redskapen uten å si ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...