Gå til innhold

Ta over gård, ønsker å begynne med melk, men i mellomtida?


Anbefalte innlegg

Skal ta over hjemgården neste år,  disponerer i år 150 mål med leiejord for grasproduksjon.   Samt har 150 mål på gården, og  ca 70 mål til med leiejord fra neste år.

Ønske er å begynne med melkeproduksjon, men det blir nok ikke før evt tidligst neste år.

Men  noen anbefalinger for å utnytte jorda best mulig i år?   Vurdere å kjøpe oksekalver, og ha de på beite.   Men er det noe økonomi i det egentlig?

Beitetilskudd?    

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skjortebonden

Her må du ut med mer kjøtt på beinet, lønnsomhet avhengig av postnummer og tilskudssatser, men du vil jo måtte investere mye før du får inntekt.

Spm er jo om hvordan vil dette pvirke økonomien din når du overtar ?  370 mål grass skulle jo kunne gi grunnlag for mange dyr .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Ferguson 8150 som jeg har fått problem med å få i høy serien. Lampene for lav og høy lyser når jeg skifter med spaken, men den går ikke i høy.Har hatt av dekselet der spakene går inn i skiftekasssen og kan ikke se at noe er galt, Før jeg tok av dekselet så fikk jeg den ikke i lavserie  og etter på fikk jeg den ikke i høy. Oljen er helt fin.Har også skiftet magnetventilen som sitter på lokket. Er det noen som har noen tanker om hva feilen kan være? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Bonde

Hvis du skal ha dyr på beite, er det vel hunndyr som er enklest - og vurderer du å begynne med melk hadde det vel vært vel så framtidsretta å kjøpe inn kukalver og begynne å bygge grunnlaget for ei melkebesetning... Beitetilskuddet er vel stort sett bare småpenger, men det er jo det samme om du har kukalver eller oksekalver på beite - og så sparer du relativt mye penger kontra å kjøpe inn kalveklare kviger f.eks...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...