Gå til innhold

skal kjøpe gård, kvote og buskap, men banken nekter..


Gjest

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe hjemgården,  stor gård, 150 mål dyrka jord, samt 200 mål leiejord.  

Skal selge huset vi har fra før,  har ca gjeld på 2,5 mil på det. Salgsverdi på huset er ca 3,8 mil.

Så kan sitte igjen med en fortjeneste på ca 1,3 mil.

Gården jeg skal kjøpe,  blir kostende 3,5 mil.   Det er under takst, den ligger på 4,2 mil.   

MEN, jeg ønsker å starte med melkeproduksjon,   kjøpe kvote og dyr.   Har ca 180 000 jeg kan kjøpe.  Samt buskap.   Ca samlet kostnad her, blir på 2,2 mil.

Så må jeg ha litt redskap, ca 500 000.   

Så må jeg bygge om til løsdrift i fjøset, som vil koste 2,3 mill. Aternativ er å bruke båsene. MEN må ha melkeanlegg og innredning.  (kjøpe brukt)  Kostnad ca   800 000.  Men mener dette er bortkasta penger, når løsdriftkravet kommer om 10-12 år...

Jeg skal beholde jobben, ca årinntekt på 550 000, mens kona skal drive fjøset.

Men , når vi presenterte dette for banken, fikk vi beskjed om at vi ikke kan låne over kjøpesummen på gården.  UANSETT om vi kommer med en høyere takst etterpå.  Det vil si, at dette blir umulig for oss å satse på melkeproduksjon.      Er det noen som har vært borti noe lignende,   eller er denne avgjørelsen fra banken bare å godta..?   Evt tips på andre finansierings muligheter.?    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom ikke båsfjøset er totalt gåent så foreslår jeg at dere fortsetter med det. Total gjeldsbelastning gjør at det du mener er 800.000 bortkastet kanskje heller er de pengene du henter raskest inn igjen. (?) og det er fantastiske rørmelkanlegg, innredninger, kraftforautomater og ymse å få kjøpt brukt. f. eks fra söta bror eller i DK.  Det er sikkert mulig å lage pantegrunnlag som forsvarer et digert lån,  men når gjelda er mer enn 3x omsetning blir det slitsomt å være menneske. Ta nøkterne valg! Og så har du selvsagt motargument til alt jeg skriver,  som f.eks ønske om AMS for en mer fleksibel ettermiddag med barna osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest truapåbondeyrket

Tine har utarbeidet driftsplan,   og den viser at det er fult mulig å betjene gjeld med dette grunnlaget..

De er også forundret over at jeg ikke får mulighet å låne over  kjøpssum av gården..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.Snakk med et slakteri eller 2 og tine. 

2. Lag dekningsbidragskalkyler

3. Lag driftplan (hjelp av regnskapsfører)

4. Gå til banken(e)

-----------------------------------------

evnt 

1 Ta over garden og lei jord

2 Kom det sakte men sikkert opp i produksjon

3 Etter tid vil du ha et resultat å vise til som vil gi deg mer lån

---------------------------------------------------------------------

1 Ta over garden og lei jord

2 Bruk leasing på alt av maskiner, tekniskutstyr og innredninger

NB. Innovasjon norge bruker å støtte melkefjøs løsninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Bonde

Hvis banken nekter å låne ut penger, har du ikke klart å vise tall som gir økonomi i drifta. Husk at i dagens situasjon gis det usikra lån opp til flere hundre tusen. Hvis en da ikke får lån med sikkerhet i fast eiendom, er det noe som skurrer. Som flere sier, du må få til en driftsplan som viser at det er liv laga, hvis du ikke får til en slik driftsplan med dagens rentenivå, vil du sannsynligvis om noen år være glad for at du ikke fikk det lånet...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...