Gå til innhold

Økonomi i Ammeku


Anbefalte innlegg

Har en drøm og et mål om å drive med ammeku på heltid,  Er det full framforing som gjelder? Salg av livkalv evt drektige kviger som gjelder for tiden?  Den orginale planen var salg av livkalv og fore opp egne okser, kansje kjøpe noen på siden av å fore opp til slakt.

Har fjøsrom nok til 20 mordyr, og et lager som kan bygges om til 15 mordyr minst. ca 100 mål dyrket land og muligheter til å kjøpe ball for 250 pluss moms pr stk.

Har traktorer og utstyr for vedlikehold av gården, satser på å leie inn til pressing.

Skal man ikke da kunne leve av dette?  ikke bli rik..men leve greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

http://produsenten.kjottbransjen.no/Aktuelt/Skap-betre-loensemd-for-ammeku

 

Vet ikke jeg, men synes det høres anorektisk ut. Ca 7000 dekningsbidrag pr dyr og 35 stk gir en sum på ca 250.000,-. Dette skal dekke lønn, bolig, investeringer på gården led bygninger, traktor, redskap etc. 

 

Vet ikke hvordan du lever men jeg bruker ca 80 tusen bare på mat i min familie med 2 voksne og 3 barn. Det er gode grunner til at alle småbrukere jobber deltid eller heltid ved siden av gården.

Tror du må vesentlig høyere i antall før det kan bli et levebrøs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Aner ikke hva som ligger i dette, men neppe hundretusener? Ei heller om 7 tusen i dekningsbidrag er et korrekt beløp, i alle deler av lander under alke vilkår. For alt jeg vet er dette også uten tilskudd. Det finnes folk som kan bistå med å lage driftsplaner.om man vil regne mer spesifikt på det.

Poenget er at det nok uansett er litt for lite dyr til å skape et solid levebrød. Men mulig å overleve av? Det spørs på utgiftsnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...