Gå til innhold

Gjødselkjeller eller rundkum?


Anbefalte innlegg

Driver å planlegger nytt bygg, men usikker om skal velge kjeller eller kum..   Har egentlig gode mulighet for å bygge med kjeller, da bygget blir liggende i skrått terreng, så er nødt å bruke en del fyllmasse om jeg ikke skal ha kjeller.

Men har forstått de slik at kjeller er kostbart?

Fått pris på rundkum på 600 000,-        str 2500 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk beskjed at kjeller kom til å bli myye dyrere enn kum, selv om jeg måtte fylle på en del masse hvis jeg ikke skulle ha kjeller.

Hvis du ser bort fra de grønne gulvene, som Mattilsynet ikke er enige med seg selv om, og som jeg har lite trua på, regner med at den ventilen i mellom spalten aldri vil lukke for det alltids er noe møkk mellom.

så må du til å bygge kanaler med evnt. Omrøring som ender opp i et kammer som pumpes ned i kjelleren, og når man ser på at total høyde på kanal osv er fort 1,70 og så skal du ha 3m kjeller under der igjen, så blir det 5m med mur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bygget nytt og frittståande, eller kan det byggast innåt eksisterande fjøs, event. delvis oppå gamal møkkjellar?

Dersom sistnevnte kan du bygge lovleg med møkkjellar og ope forbindelse.

Her i området er vi fleire som har gjort det slik dei siste åra. Naboen byggde frå 2 år sidan med 4 meter høg møkkjellar og ope forbindelse (spalt på dragarane). Nybygget er ca. 850 m2, med forsentral mellom gamalt og nytt. Likevel er det definert som tilbygg...

Forbudet mot ope forbindelse på nybygg er etter mitt syn tull, og skulle vore fjerna! Det medfører store ekstrakostnader ved bygging, og med f.eks. gjødseltrekk har du garantert reparasjoner etter nokre år. Gjødselrøring gjer eg alltid ein trekkfull dag med opne dører, og godt tilsyn. Kan heller ikkje forstå at det gjennom året blir mykje meir gjødselgassar i fjoslufta her, enn i fjos med spaltegolv over djupe flyterenner. Meiner å ha sett literatur ein eller annan plass som underbygger dette.

Rart at ikkje folk med byggeplanar gjer opprør mot MT her? ;-)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjødselkjeller er tingen.

Det enkle er ofte det beste og tyngdekrafta går aldri av moten.

Litt dyrere å bygge men 0 kr i drift og vedlikehold 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Jallapackzz

Helt enig, skal man ikke ha kjeller må man ha flyterenner, omrøring, overpumping, regnvann og ei ekstra pumpe(ihvertfall her jeg bruker stangpumpe) til å ta det uttav kummen. Prisen med å lage kjelleren blir sikkert like dyrt som kummen og alle pumpene og litt til men da kan jeg bruke pumpa jeg har og ikke noe vann jeg ikke trenger og ferdig med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette tilfellet bør man vel tenke litt på frautransporten videre. Har du jord langt unna fjøset er det kankje mulig å sette opp en kum der og frakte frauen dit om vinteren? Men det bør jo ikke være særlig kaldt da. Flytter selv frauen i (liten)tankvogn annenhver uke, og det skulle jeg helst ha sluppet, men kummen står litt nærmere noe av jorda enn fjøset, så litt tid sparer jeg senere. Må ikke gjøre det slik, kan vente 4 uker mellom hver tømming, men det er litt risikabelt hvis det blir skikkelig kaldt. Kjeller er nok det enkleste, tyngdekrafta er relativt driftsikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ander_z

Vi valgte gjødselkjeller på nybygd melkefjøs, mye pga måtte fylt mye, men og fordi vi mister ikke mer areal enn det som fjøset bruker, så vil anbefale kjeller, vi har ordinær åpen kjeller, veldig dyp, eneste krav er ventilasjon med vifter fra kjeller, som står i kjellerveggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

nu ønske mattilsynet å fjerne kravet om tett forbindelse så da åpner det seg masse rimelige løsinger førr oss som ønske å bygge nytt / om / på gammelfjøsen. fjøsen her e fra -77, med dyr i en ende og plansilo i andre enden under tak. vi tar i bruk plansiloer til gjødsellager, legge spalteplank oppå og løsdrift. gikk fra 19 båsplass til 30 og ungdyr i gammeldel. åpne opp mellom plansilo og eksisterende gjødselkjeller. Dermed kan man bruke pumpe man har, slippe gjødselskrape og ainna herk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...