Gå til innhold

stasjonær rundballepakker m eget aggregat!


Gjest

Anbefalte innlegg

hei. har akkurat byttet en tellefsdal 1300 i en tellefsdal 700s stasjonær pakker med fjernstyring og fjernkontroll.

men saken er at vi er mange steder og presser i løpet av sommeren så å ha en liten traktor til å dra pakkeren blir veldig tungvindt.

så planen min er å få satt på et eget hydraulikk aggregat som klarer å dra pakkeren og litt strøm til styreboksen. pakkeren krever rundt 20 liter i min, og ca 160 bar.

hva lønner seg? kjøpe ferdig eller lage et selv?, kan få litt hjelp av noen nevenyttige karer.

noen som har gjort lignenede selv? kom gjerne med innspill hvis dere har noen.

takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maxxum_1

hei. har akkurat byttet en tellefsdal 1300 i en tellefsdal 700s stasjonær pakker med fjernstyring og fjernkontroll.

men saken er at vi er mange steder og presser i løpet av sommeren så å ha en liten traktor til å dra pakkeren blir veldig tungvindt.

så planen min er å få satt på et eget hydraulikk aggregat som klarer å dra pakkeren og litt strøm til styreboksen. pakkeren krever rundt 20 liter i min, og ca 160 bar.

hva lønner seg? kjøpe ferdig eller lage et selv?, kan få litt hjelp av noen nevenyttige karer.

noen som har gjort lignenede selv? kom gjerne med innspill hvis dere har noen.

takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1

Hei maxxum!

 

Sollied mekaniske har ferdigproduserte hydraulikkaggregat som kanskje kan brukes til ditt formål :-)

 

http://www.sollidmek.no/hydraulikkaggregat.htm

http://www.sollidmek.no/prislister/Hydr-aggregat-priser.pdf

 

Nå vet jeg ikke hvor mye strøm dette greier å skaffe til styreboksen...

 

Jeg hadde en McHale stasjonær før jeg kjøpte kombipresse. Den var ganske strømsulten, men den brukte jeg traktoren til å dra.

 

Mulig du kan spare en del ved å bygge selv. Bare husk å ha stort nok volum på oljetanken så ikke oljen blir så varm. Motor og hydraulikkpumpe utgjør vel største kostnaden hvis du skal bygge selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Det er anbefalt eit 2 syl. aggregat som skal brukes til dette formålet. Hvis det blir for stor belastning på eit 1 syl.aggregat, vil det stoppe. Jeg tok også kontakt med Sollied mekaniske for å høre om dei kunne bygge meg eit slikt, men det kunne dei ikke. Dette er noen år siden, men det kan hende at dei kan bygge slike no. Jeg bruker eit 2 syl. dieselaggregat på 20 HK og det går greit med med dette. Dette vart laga rundt Stavanger området og kosta den gang ca 40 000,- (dyrt)

Veldig viktig at du har stor nok oljetank hvis du skal bygge selv og gå litt opp på motor og pompe slik at aggregatet går lett. Det har du at for i lengda, selv om det koster noen kr. ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har ikke så mye kunnskap om slike aggregat, men jeg husker at jeg måtte opp på eit 18HK Honda bensinmotor for å drive pakkeren. Som jeg skreiv over så ble det diesel-aggregat. Lett å fylle på da ein har diesel på gårdstanken heile tiden. Kjører lenge på ein tank. (20L)

Ring til Hydrapower og ha alle tekniske opplysninger om pakkeren din og dei rekner fort ut hvilken mod/motor du behøver for å dra pakkeren din.

Du kan også prøve Egil Eng som holder til i Oslo området. Dei er også store på dette området. Link: www.egileng.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest maxxum_1

hei igjen. tenkte å fullføre saken :)

det ble handlet inn en 13 hk honda motor med el.start og dro til egil eng med motoren å fikk på 8kubikks pumpe og flens og fleksikobling.

hydraulikk tank fant vi på en gammel lastebil hos \&quot\;jugern\&quot\; (kjent fra norges herligste) satt på returfilter med pusting og med volum på 100 liter så går det bra med temp på olja så slipper kjøler, tok ut gele batteriet på gammle pickupen ettersom den har to stk og en 2-3 \&quot\;lange\&quot\; kvelder så fikk vi det til å passe.

har pakket vel 1500 bunt å det ser veldig lovende ut.kjører motoren på forholdvis lavt turtall. pakket 120 baller med 10 lag plast på en tank. ca 6,5 liter så er billiger enn å ha en traktor til å dra den.

 

totalt med pumpe, motor,filterhus, slanger,litt stål og olje så havnet det på ca 16-17 tusen i kostpris + egeninnsats.

 

et diesel aggregat ferdig kom på ca 47.000,-

takk for tips og innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...